مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

روزانه بین 5 تا 10 هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شوند؛ شرایط خوب نیست

22 آبان 1400 ساعت 12:00

سالم‌خبر: مهم نیست که بگوییم پیک ششم کرونا در کشور آغاز شده است یا نه؛ نکته مهم این است که در پیک جدید مجددا تعداد موارد ابتلاء صعودی می‌شوند و باید برای آن چاره ای اندیشید.


سالم‌خبر: مهم نیست که بگوییم پیک ششم کرونا در کشور آغاز شده است یا نه؛ نکته مهم این است که در پیک جدید مجددا تعداد موارد ابتلاء صعودی می‌شوند و باید برای آن چاره ای اندیشید.

مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره پیک ششم بیماری کرونا گفت: وقتی ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است نباید به فکر بازگشایی‌ها باشیم؛ بازگشایی‌ها باید در زمانی باشد که بتوانیم بیماری را کنترل کنیم با این شرط این امکان وجود دارد که فقط برخی فعالیت‌های خاص بازگشایی شود.
 
وی افزود: در شرایطی بسر می‌بریم که تعداد موارد ابتلاء به کرونا خیلی‌ کم نیست و روزانه بین ۵ یا ۱۰ هزار مورد جدید با  تست مثبت تشخیص داده می‌شوند و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند این شرایط خوب نیست و این رقم‌های ابتلا و مرگ‌و میر باید بسیار بیشتر کاهش یابند تا یک بازگشایی‌ها اتفاق بیفتد.

وی در ادامه عنوان کرد: در شرایطی که در حال پشت سر گذاشتن پیک پنجم بیماری بودیم متاسفانه مانند دفعات قبلی چندین فعالیت مجاز به بازگشایی شدند یا وعده‌ بازگشایی به آنان داده شد. اظهاراتی که درباره‌ی بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و فعالیت کارمندان می‌شود بسیار نگران‌کننده است اگرچه عملا برای مشاغل نیز محدودیتی وجود ندارد. بنابراین باید میزان ابتلا به این بیماری را رصد کنیم و تصمیمات مبتنی بر تغییرات روند ویروس را به صورت به روز شده در نظرگیریم .
 
این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اینکه چه کارهایی را به منظور روند کاهشی بیماری دنبال کنیم، عنوان کرد: بازگشایی‌های همزمان یکی از خطرناک‌ترین اقدامات است؛ درحال حاضر تعداد موارد جدید کماکان در کل کشور در حال کاهش است اما برخی از شهرها، افزایش مختصری را تجربه کرده‌اند و ما از این موضوع نگرانیم اگر اقدامات سریعی در حذف و متوقف کردن بازگشایی‌ها صورت نگیرد ممکن است شاهد روند افزایشی بیماری باشیم.
 
یونسیان همچنین افزود: مهم نیست که بگوییم پیک ششم آغاز شده یا نشده است؛ نکته مهم این است که در پیک جدید مجددا تعداد موارد ابتلاء صعودی می‌شوند و باید برای آن چاره ای اندیشید. درحال حاضر نیز تعداد موارد ابتلاء خیلی‌ کم نیست و روزانه بین ۵ یا ۱۰ هزار مورد جدید با  تست مثبت تشخیص داده می‌شود و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند این شرایط خوب نیست و این رقم‌های ابتلا و مرگ‌و میر باید بسیار بیشتر کاهش یابند تا یک بازگشایی‌ها اتفاق بیفتد.
 
وی با تاکید اولویت‌بندی بازگشایی فعالیت‌ها براساس اهمیت آن در کشور، مطرح کرد: پس از اولویت قرار دادن یک فعالیت باید دو یا چهار هفته تامل کنیم و پس از آن تصمیم‌گیری کنیم و اگر مشاهده کردیم که با آن بازگشایی مجدد وضعیت نامساعد شد آمادگی آن را داشته باشیم که آن را نیز منحل کنیم. این نسخه طبق نظر  همه کارشناسان است و اگر بخواهیم غیر از این عمل کنیم شکست خواهیم خورد .
 
این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه مطرح کرد: وضعیت فعلی شاخص‌ها در برخی از استان‌ها به این معناست که ما باید برای کنترل بیماری هنوز تلاش کنیم به نظر می‌رسد بسیاری از بازگشایی‌ها که صورت گرفته یا وعده بازگشایی داده‌ایم، حال شرایط مناسبی برای آنان نیست. اگر قرار باشد بازگشایی صورت گیرد باید در تعداد موارد ابتلا و مرگ در سطح بسیار پایین‌تری باشیم.


کد مطلب: 10940

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/10940/روزانه-بین-5-10-هزار-نفر-کشور-کرونا-مبتلا-می-شوند-شرایط-خوب-نیست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com