۱
براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی

سهم سه درصدی ایران از شمار پیوند عضو در دنیا

با وجود پایین بودن شمار پیوند اعضا در ایران اما متوسط شمار پیوندها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور بیش از متوسط جهانی است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۰۹۴
سهم سه درصدی ایران از شمار پیوند عضو در دنیا
سالم خبر: اهدای عضو در سال های اخیر در دنیا اهمیت بسیاری پیدا کرده است زیرا به طور متوسط هر فرد اهدا کننده می تواند جان هشت انسان را نجات دهد که آمار قابل توجهی است.
 
به گزارش سالم خبر سازمان بهداشت جهانی به همراه سازمان پیوند عضو اسپانیا گزارشی در مورد شمار پیوندهای انجام شده در هر سال و کشورهایی که در این زمینه پیشگام  هستند ارایه داده است. طبق اطلاعات ارایه شده  توسط این سازمان در سال ۲۰۱۵ میلادی- آخرین سالی که آمار جهانی موجود است ۱۲۱ هزار و ۱۲۹ پیوند در دنیا انجام شده است که نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۵.۸ درصدی همراه بود. در این سال ۳۱ هزار و ۸۱۲  اهدا کننده در دنیا وجود داشته است  و برای هر عمل پیوند  بالغ بر ۱۴.۵ ساعت زمان صرف شده است.
 
بیشترین پیوند عضو به پیوند کلیه اختصاص داشته است. در این سال پیوند کلیه ۶۵ درصد از کل پیوندها را به خود اختصاص داده بود و ۲۱ درصد از کل پیوندهای انجام شده در این سال به پیوند کبد اختصاص داشت. تنها ۶ درصد از پیوندهای انجام شده در دنیا به پیوند قلب اختصاص داشت.
 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷۰۲۳ پیوند قبل در دنیا گزارش شده است که ۷.۴ درصد بیش از سال قبل از آن بوده است و در سال ۲۰۱۶ شمارپیوندهای قلب برابر با ۷۴۵۷ نفر بود که ۱.۷۷ درصد بیش از سال قبل بود.
 
ایران چه وضعیتی دارد
 
طبق این گزارش در سال۲۰۱۶ میلادی ۸۷۰  نفر از افرادی که فرم اهدای عضو را تکمیل کرده بودند دچار مرگ مغزی شدند که معادل ۱۰.۸۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر از جمعیت ایران است. در حالی که متوسط تعداد افرادی که در کشورهای شرق دریای مدیترانه این وضعیت را تجربه کردند ۹۸۶ نفر و متوسط شمار افرادی که در دنیا در این شرایط قرار گرفتند برابر با ۳۳ هزارو ۴۴۶ نفر بوده است. شمار اهدا کنندگان در دنیا برابر با ۷.۹۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است.
 
 در این سال ۲ هزار و ۴۷۷ کلیه در ایران پیوند زده شد که یک هزارو ۳۹۹ پیوند از اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی و بقیه از اهدا کنندگان زنده ، انجام شده بود. در همین سال شمار پیوند کلیه در کشورهای شرق دریای مدیترانه برابر با ۴ هزار و ۹۲۱  عدد  و شمار کلیه های پیوند زده شده در دنیا برابر با ۷۸ هزار و ۵۱۹ عدد بود که به ترتیب۱۲.۹۹ نفر به ازای هر یک میلیون ساکن منطقه در کشورهای شرق مدیترانه و ۱۸.۶۳ نفر به ازای هر میلیون  نفر از جمعیت دنیا بود.
 
در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸۰۲ پیوند کبد در ایران ، ۱۲۱۱ پیوند کبد در کشورهای شرق دریای مدیترانه و ۲۷ هزار و ۲۱۸ پیوند کبد در دنیا انجام شد که به ترتیب۱۰.۰۳ نفر به ازای هر میلیون ساکن ایران، ۳.۲ نفر به ازای هر میلیون ساکن در کشورهای شرق مدیترانه  و ۶.۴۶ نفر به ازای هر یک میلیون  جمعیت دنیا بود.
 شمار قلب های پیوند زده شده در ایران در  سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۹  عدد، در کشورهای شرق دریای مدیترانه ۱۴۸ عدد و در دنیا برابر با ۷ هزارو ۴۵۷ عدد بوده است
 
این آمارها نشان  می دهد که با وجود پایین بودن شمار پیوند اعضا در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا اما متوسط شمار پیوندها به هر میلیون جمعیت ایران در سال های مورد مطالعه بیش از متوسط جهانی بوده است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی سه درصد از کل عمل های پیوند عضو دنیا در ایران انجام شده است.
 
شمار اعضای پیوند زده شده در سال ۲۰۱۶(داخل نسبت پیوند به هرمیلیون نفر از جمعیت منطقه)
جهان کشورهای شرق دریای مدیترانه ایران عضو پیوند زده شده
۳۳۴۴۶(۷.۹۳) ۹۸۶(۲.۶) ۸۷۰(۱۰.۸۸) شمار افراد اهدا کننده
۷۸۵۱۹(۱۸.۶۳) ۴۹۲۱(۱۲.۹۹ ) ۲۴۷۷(۳۰.۹۶ ) پیوند کلیه از اهدا کنندگان زده و دچار مرگ مغزی
۲۷۲۱۸(۶.۴۶ ) ۱۲۱۱(۳.۲  ) ۸۰۲(۱۰.۰۳) پیوند کبد
۷۴۵۷(۱.۷۷ ) ۱۴۸(۰.۳۹ ) ۱۱۹(۱.۴۹ ) پیوند قلب
۵۴۴۳۲(۱.۲۹ ) ۲۳(۰.۰۶ ) ۷(۰.۰۹ ) پیوند ریه
۲۲۸۴(۰.۰۵ ) ۴۲(۰.۱۱ ) ۳۰(۰.۳۸ ) پیوند پانکراس
۱۲۱۱۲۹(۲۸.۷۳) ۶۳۶۲(۱۶.۸ ) ۳۴۵۱(۴۳.۱) کل پیوند های انجام شده
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۰۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما