۰
رییس انستیتو پاستور ایران:

بدون اینکه پولی بگیریم واکسن پاستوکووک تحویل دادیم

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۰۸۱۴
بدون اینکه پولی بگیریم واکسن پاستوکووک تحویل دادیم
سالم خبر: هنوز بابت تولید واکسن کرونای پاستوکووک پولی به موسسه پاستور پرداخت نشده و برای مجموعه مشکل ایجاد شده است.

به گزارش سالم خبر، دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران درباره ورود این واکسن به سبد واکسیناسیون کشور گفت: تقریبا هیچ تبلیغی درباره واکسن پاستوکووک نداشتیم، اما عمدتا کسانی که با فناوری واکسن آشنا هستند، مدت‌ها بود که در انتظار این واکسن بودند.

بیگلری گفت: محموله‌های اولیه تحویلی واکسن با اولویت کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال اختصاص داده شده است. با این حال ورودش باعث شد که بسیاری از خانواده‌هایی که انتخاب محدودی داشتند و فقط می‌توانستند سینوفارم انتخاب کنند، یک واکسن دیگر را هم در سبد واکسیناسیون داشته باشند و با توجه به اطمینان چندین نسل ایرانی‌ها به واکسن‌های انستیتو پاستور، انتخاب‌های بیشتری برای خانواده‌ها وجود دارد که می‌توانند برای فرزندانشان استفاده کنند. 

وی افزود: بیشترین تضمین کننده استقبال، مشوق و تبلیغ واکسن، کیفیت آن است که این را مردم تصدیق می‌کنند و اثرات آن را می‌بینند. چند نفر از خبرنگارانی که آنتی بادی‌شان را اندازه گیری کرده بودند، اعلام کردند که این واکسن به صورت قابل توجهی ایمنی ایجاد می‌کند و آنتی‌بادی ایجادشده با این واکسن بالاست. 

باز شدن نوبت‌دهی واکسیناسیون به کودکان به ترتیب 

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سوال که علت تغییر گروه سنی اعلام شده واکسن پاستوکووک کودکان از ۶ سال به بالا به ۱۲ سال به بالا چه بود، گفت: باز شدن نوبت‌دهی گروه‌های سنی به ترتیب انجام می‌شود و بهتر است اول واکسن سنین بالای ۱۲ سال زده شود و بعد اگر قرار باشد، به گروه‌های سنی پایین‌تر واکسن تزریق شود. 

وی افزود: عده‌ی بسیاری از بزرگسالان نیز تا به حال واکسن نزده‌اند و به احتمال بسیار زیاد این واکسن می‌تواند مشوقی باشد که این تعداد از بزرگسالان نیز از این واکسن استفاده کنند. گذشته از این‌ها پاستوکووک تنها واکسن در دنیاست که دوز یادآور هم برایش ساخته شده است، دوز یادآور آن هم تصویب شده است که برای کادر درمان که قبلا اسپوتنیک یا واکسن‌های دیگر را گرفته بودند، تزریق شود. 

بیگلری گفت: کادر درمان با توجه به اشرافی که دارند، می‌دانند که در مقابل سایر واکسن‌ها این واکسن از عوارض بسیار کم و کارایی قابل توجهی برخوردار است. دوز یادآور این واکسن طوری طراحی شده است که با واکسن اصلی فرق می‌کند، به این دلیل که لازم نیست که شما به عنوان یادآور تحریکی شدید به ایمنی بدن وارد کنید. طبق مستندات و تجربه‌ای که ما داریم، دوز یادآور پاستوکووک با اینکه تحریک بسیار کمی به بدن می‌دهد و باعث می‌شود عوارض بسیار کم باشد، اما تاثیری مثبت در ایجاد ایمنی برای افرادی می‌کند که واکسن‌های دیگر را تزریق کرده بودند. 

بیگلری گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورها به دنبال دوز یادآور هستند و به ناچار از دوزهای اصلی واکسن به عنوان یادآور استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه دوز یادآور پاستوکووک از نظر تئوری می‌تواند برای اکثر واکسن‌ها به عنوان یک بوستر به کار برود، موقعیت مناسبی است که به عنوان یادآوری مطمئن برای کسانی که قبلا با واکسن‌های دیگر واکسینه شدند، از آن استفاده شود. 

تولید ۴ میلیون دوز طی ۲ ماه

بیگلری در ارتباط با ظرفیت تولید این واکسن گفت: برای ۲ ماه آینده برنامه تولید حدود ۴ میلیون دوز را داریم و مقداری که فعلا می‌توانیم به صورت قطعی بگوییم این است و بیشتر از این بستگی به نیاز کشور دارد. البته این حداقل ظرفیت است و اگر بیشتر از این تولید کردیم، موقعیت بهتری خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج مطالعه واکسن پاستوکووک کودکان در قالب مقاله منتشر خواهد شد، گفت: نه تنها واکسن کودکان بلکه هم مقالات واکسن بزرگسالان نیز در حال آماده شدن برای چاپ است. با توجه به نتایج بسیار چشم‌گیری که در بزرگسالان و کودکان داشتیم، این مقالات آماده انتشار است و نکته مهم این است که در کشور کوبا، بیش از یک میلیون نفر از کودکان کوبایی، حداقل ۲ دوز از این واکسن را گرفته‌اند و این خودش یک جامعه آماری بزرگ است. در کشوری که خودش واکسن ساز است و از نظر علمی در تحلیل بسیار دقیق است، یک میلیون کودک ۲ دوز این واکسن را دریافت کرده‌اند و هیچ عارضه‌ای وجود نداشته است. 

انجام فاز مطالعاتی روی کودکان

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن در ایران هم برای کودکان فاز مطالعاتی داشته است، گفت: سخت‌ترین راه این است که نشان دهید که واکسن در بزرگسالان اثربخش است که اثربخشی این واکسن فوق العاده بود در ایران با شیوع سویه دلتا مواجه بودیم و در دلتا کارایی اغلب واکسن‌ها به حدود ۵۰ درصد رسید، اما در کارآزمایی‌های خود ایران، نشان داده شد که پاستوکووک میتواند ۹۱.۷ درصد از بیماری شدید و بستری جلوگیری کند. در کوبا هم نشان داده شد که این کار با ۲ دوز اتفاق می‌افتد و در کودکان به تزریق دوز یادآور فعلا نیاز نیست و ۲ دوز کافی است. 

بیگلری افزود: وقتی کشور کوبا کارآزمایی را انجام می‌دهد و بیش از یک میلیون کودک کوبایی که عدد کمی نیست ۲ دوز این واکسن را می‌گیرند و هیچ عارضه‌ای وجود ندارد، آیا دلیلی دارد که ما ۶ ماه یا نه ماه دیگر معطل شویم و دوباره کارآزمایی کودکان را تکرار کنیم؟ در این صورت زمان را از دست می‌دهیم. وقتی گزارش کامل کوبا برای کودکان آماده بود و یک میلیون دوز به کودکان تزریق کرده، عقل سلیم می‌گوید که در اینجا معطل نشویم و با توجه به نتایجی که هست، تزریق واکسن در کودکان را انجام دهیم. 

پول نگرفته‌ایم!

رئیس انستیتو پاستور ایران در ارتباط با اظهارات عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مبنی براینکه «هنوز پولی به پاستور پرداخت نشده و موجب مشکل برای مجموعه ایجاد شده است»، گفت: ما بدون اینکه پولی بگیریم، واکسن را تحویل دادیم و پروسه قرارداد مسلما در دست اقدام است و حتما با پولی که داده می‌شود، واکسن تحویل داده خواهد شد. ما در فناوری راهی را رفتیم که با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری بتوانیم واکسن تولید کنیم و از امکانات و تجهیزاتی که داشتیم استفاده کنیم. 

بیگلری در ارتباط با قیمت هر دوز این واکسن گفت: به این دلیل که انستیتو پاستور ایران موسسه‌ی دولتی است، مسلما قیمت هر دوز این واکسن از پایین‌ترین قیمت‌هایی خواهد بود که تعیین شده است. انستیتو پاستور ایران یک موسسه انتفاعی نیست که بگوییم کسی نفع می‌برد و مسلما با توجه به تکنولوژی سطح بالای این واکسن، انستیتو پاستور افتخار دارد یکی از موثرین واکسن‌ها را که قابل استفاده در تمام گروه‌های سنی از ۲ سال به بالاست تقدیم کند. قیمت این واکسن بستگی به سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت دارد.

او گفت: ما در تولید به گونه‌ای پیش رفته‌ایم که واکسنی بسیار موثر و مطمئن ایجاد کنیم و فکر می‌کنم که یکی از واکسن‌هایی خواهد بود که از نظر صرفه اقتصادی برای کشور بی‌نهایت موثرخواهد بود و این واکسن با کارایی بسیار زیادش با اکثر واکسن‌های مطرح دنیا می‌تواند رقابت کند. سیاست وزارت بهداشت هرچه باشد و برطبق نیاز، به همان میزان تولید و عرضه خواهد شد. 

تنها انستیتو پاستور جهان که واکسن کرونا تولید کرد

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: انستیتو پاستور ایران بین ۳۸ انستیتو پاستور جهان، تنها انستیتو پاستور دنیا بود که وارد تولید واکسن شد و توانست موثرترین واکسن را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه تقدیم ملت ایران کند. جالب است بدانید که انستیتو پاستور فرانسه وقتی وارد تولید واکسن شد، متاسفانه در تولید با شکست مواجه شد. ساختن واکسن کار راحتی نیست و انستیتو پاستور ایران تنها انستیتو در دنیا بود که یک وظیفه ملی به عهده گرفت و توانست تشخیص کووید را نیز در کشور داشته باشد. 

بیگلری گفت: هیچ کدام از انستیتو پاستورهای دنیا این نقش را قبول نکردند که یک وظیفه ملی به عهده بگیرند و انستیتو پاستور ایران بود که وظیفه راه اندازی شبکه تشخیص کشور را به عهده گرفت و با موفقیت انجام داد. درست است که کووید سختی‌های زیادی داشت، اما در آستانه ورود انستیتو پاستور ایران به قرن دوم فعالیت‌هایش موجب شد که این انستیتو ۲ خدمت بسیار بزرگ را تقدیم ملت ایران کند، یکی راه اندازی شبکه تشخیص کووید بود که به هیچ وجه کار راحتی نبود و حتی در بین انستیتو پاستورهای دنیا هم کار منحصربه فردی بود و دوم تولید این واکسن که ویژگی‌های بارزش خود کیفیت واکسن است که مردم به مرور خواهند دید.
کد مطلب : ۱۰۸۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما