۰
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

ما هم از شرکت‌های فوریتی دل خوشی نداریم اما مجبوریم

ایران آشغال‌دانی شرکت‌های چندملیتی نیست
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۱۰۷۸۶
ما هم از شرکت‌های فوریتی دل خوشی نداریم اما مجبوریم
سالم‌خبر: اینکه یک تولیدکننده دارو به ایران بیاید تا فقط سهمی از تولید در این کشور دریافت کند، منطقی نیست. ما به شرکت‌های تحت‌لیسانس به شرطی اجازه فعالیت می‌دهیم که علاوه بر سهمی که از ایران می‌خواهند قسمتی از آن را هم به کشورهای منطقه صادر کنند، ایران آشغال دانی شرکت های چند ملیتی نیست .

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره برخورد با تخلف شرکت‌های فوریتی در واردات دارو گفت: تاکنون شرکت‌های فوریتی متخلف را در صورت بروز تخلفات متعدد تعلیق کرده و پرونده آنان را به مراجع قضایی ارسال کرده‌ایم؛ به عنوان مثال شرکتی که داروی ریکال شده‌ی آمفوتریسین‌بی را وارد کرده خود باید
پاسخگو و مسوولیت آن را بپذیرد. اگرچه ریکال به معنای تقلبی بودن نیست و مشکل از منبعی بوده که این دارو را وارد کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه مطرح کرد: فعالیت شرکت‌های فوریتی مربوط به زمان حال نیست و آنان سابقه فعالیت ۲۰ساله در کشور دارند. اگرچه تا جایی که ممکن باشد واردات دارو از طریق شرکت‌های فوریتی برای ما اولویت نیست. قصد ما اینست که از طریق شرکت‌های ثبتی و غیر فوریتی واردات دارو را انجام دهیم اما باتوجه به وجود تحریم‌ها، عدم تامین به موقع ارز برای تولیدکنندگان و در پی کمبودی که ایجاد می‌شود ما به اجبار به سراغ شرکت‌های فوریتی می رویم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ثبتی نیز مانند شرکت‌های فوریتی تخلفات
کمی ندارند، عنوان کرد: ما نیز همه تخلفات را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم اگرمیزان تخلف از حدی نیز فراتر باشد آنان را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

شانه‌ساز درپاسخ به سوال دلیل ارائه مجوز به شرکت‌های فوریتی برای واردات دارو حتی برخی داروهای حساس بیولوژیک مانند انسولین ابتدا تاکید کرد که این سوال از اداره کل امور دارویی سازمان غذا و دارو پرسیده شود اما خود اینگونه پاسخ داد که بحث واردات انسولین مربوط به Parallel import واردات موازی است که به واسطه‌ی آن انسولین با قیمت 6.5 یورویی که قبلا وارد می‌کردیم حال شرکت‌های فوریتی  با قیمت 3.5 یورو وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: باتوجه به قیمت‌های بالایی که برای واردات انسولین داده
شده بود ما واردات این محصول را به شرکت‌های فوریتی واگذار کردیم.‌ اگرچه ما هم از شرکت‌های فوریتی دل خوشی نداریم ولی به منظور جبران کمبودها از آنان کمک گرفته می‌شود .

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین افزود: طبق قانون و مصوبات ما اجازه  داریم  نه تنها برای کمبودهای دارویی بلکه برای قیمت‌های بالای شرکت‌های ثبتی نیز از ظرفیت شرکت‌های فوریتی برای کاهش قیمت واردات دارو استفاده کنیم از جمله انسولین.

شانه‌ساز با تاکید بر آنکه ایران فقط محل استفاده و تولید صرف نیست، اظهار کرد: شرکت‌های چند ملیتی باید بدانند که ایران محل استفاده صرف نیست؛ این شرکت‌ها تصور می‌کنند که ما را گمراه کرده‌اند بسیاری از آنها  تصورشان
این است که در ایران نیز داروهای تحت لیسانس تولید کنند و بازار تولید را به دست ‌گیرند در حالی که ما به آنان گفته‌ایم که در ایران تولید و به کشورهای منطقه نیز صادرات داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار ۸۵ میلیونی ایران از کل منطقه خلیج فارس بزرگتر است بنابراین قرار نیست چنین شرکت‌هایی در کشور ایران فقط برای مصرف ایران دارو تولید کنند و باید برای ایران و منطقه به تولید بپردازند .

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شرکت‌های چندملیتی دارو در ایران گفت: اینکه یک تولید کننده به ایران بیاید به جهت آنکه سایر تولیدکننده‌ها به ایران آمده‌اند و سهمی از تولید دریافت کند منطقی نیست. ما به شرکت‌های تحت لیسانس به شرطی اجازه فعالیت
می‌دهیم که علاوه بر سهمی که از ایران می‌خواهند قسمتی از آن را هم به کشورهای منطقه صادر کنند ایران آشغال دانی شرکت های چند ملیتی نیست .

شانه‌ساز همچنین مطرح کرد: این شرکت‌ها علاوه بر تولید برای ایران باید صادرات را نیز در نظر داشته باشند آن چیزی که تاکنون به اشتباه رخ داده را بدون تضمین در اولین فرصت تغییر خواهیم داد. ایران بازار منطقه‌ای بزرگی است و تولیدکنندگان علاوه بر مصرف باید به فکر صادرات هم باشند .

وی در ادامه افزود : این امکان وجود ندارد که بر سر ما کلاه بگذارند و سهم تولیدکنندگان ما را به نفع خود کنند. شرکت‌هایی مانند سانوفی، رش و نوونوردیسک باید علاوه بر تولید برای ایران به صادرات دارو هم بپردازند.
 
کد مطلب : ۱۰۷۸۶
نام شما

آدرس ايميل شما