۰
براساس بررسی‌های دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 99 کل کشور مشخص شد:

1000 مقام دولتی داروخانه دارند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۰۷۳۳
1000 مقام دولتی داروخانه دارند
سالم‌خبر: براساس بررسی های دیوان محاسبات از وضعیت تعارض منافع در صدور مجوزها برای برخی مقامات شاغل در پست‌های حاکمیتی و بهره گیری از رانت و منافع ویژه مشخص شد که 1000 مقام دولتی در کشور داروخانه دارند.

روز سه‌شنبه دیوان محاسبات در جلسه علنی مجلس، حدود 4 ماه قبل از موعد مقرر قانونی(گزارش تفریغ معمولا هفته اول یا دوم بهمن هر سال ارائه می‌شود)، خلاصه 58 صفحه‌ای(از 762 صفحه) از گزارش تفریغ بودجه سال 1399 کل کشور را منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش نگاهی به مهم‌ترین نکات حسابرسی شده توسط دیوان محاسبات از عملکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در دولت قبل در بودجه سال گذشته پرداخته شده است

1000 مقام دولتی داروخانه دارند

طبق بررسی‌های دیوان محاسبات از وضعیت تعارض منافع در صدور مجوزها، در موارد متعددی اشخاص موثر در صدور مجوزها و شاغل در پست‌های حاکمیتی از رانت و منافع
ویژه برخوردار شده‌اند. برای نمونه در بررسی‌های انجام‌شده از داروخانه‌های سراسر کشور ملاحظه شد که از حدود 13 هزار داروخانه فعال در سراسر کشور، موسس 812 داروخانه از کارکنان بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی بوده و موسس 221 داروخانه نیز از کارمندان شاغل در پست‌های حاکمیتی سیاستگذاری، صدور مجوز و نظارت بر امور دارو هستند. همچنین تعداد 177 نفر از شاغلان بخش دولتی نیز به‌عنوان مسئول فنی در سایر داروخانه‌ها اشتغال دارند که 66 نفر از آنها از پرسنل شاغل در دستگاه‌های حاکمیتی هستند، لذا ضروری است تمهیدات لازم در راستای رفع تعارض منافع در تمامی موارد صدور مجوزها اتخاذ شود.

 فساد 5 هزار میلیارد تومانی 12 شرکت از ارز دارو

طبق گزارش دیوان محاسبات، طی سال 1399، از حدود 2.3 میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص‌یافته برای واردات دارو، مبلغ 1.62 میلیارد دلار حدود 70 درصد توسط بانک
مرکزی تامین و پرداخت شده است. از طرفی به‌لحاظ عدم‌اعمال فرآیند رقابتی در صدور مجوز واردات و تعیین میزان ارزبری داروهای وارداتی، به‌رغم محدودیت‌های منابع ارزی کشور، صرفه و صلاح دولت در تعیین قیمت‌های ارزی داروهای وارداتی رعایت نشده است.

به‌صورت نمونه بررسی واردات 31 قلم دارو حاکی از اختصاص جمعا 235 میلیون و 217 هزار یورو مازاد بر قیمت واقعی داروها به تعداد 12 شرکت واردکننده است. این میزان تخلف با درنظر گرفتن ارز آزاد، بیش از 5 هزار میلیارد تومان کلاهبرداری از جیب مردم ایران بوده است.
 
در سازمان غذا و دارو چه خبر است؟!

طبق گزارش دیوان محاسبات، ارزش بازار داروهای وارداتی در سال 1399، جمعا مبلغ 5 هزار و 135 میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود 1089 میلیارد تومان معادل 21 درصد برخلاف تکلیف مقرر در بند «پ» ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، در
سامانه سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاری نشده است.

در سال 1399 سازمان انتقال خون ایران بابت خرید تعداد 750 هزار عدد کیسه خون فیلتردار چهارتایی، مبلغ 1.5 میلیون یورو اضافه بر ارزش واقعی کالای وارداتی بیش‌اظهاری به یکی از شرکت‌های طرف قرارداد سازمان پرداخت کرده است. سازمان انتقال خون کشور طی قراردادهایی اقدام به خرید کیت‌هایی برای غربالگری ویروسی خون‌های اهدایی سازمان انتقال خون با اختصاص ارز دولتی کرده است. به‌دلیل ضعف کنترل‌های داخلی و عدم‌توجه به اعتبار تاریخ مصرف کیت‌های مذکور، مهلت مصرف کیت‌ها عمدتا بسیار پایین بوده و در برخی موارد کمتر از یک ماه است.

بررسی‌ها حاکی از منقضی‌شدن تاریخ بخشی از کیت‌های غربالگری است. شایان ذکر است ضعف نظام کنترل داخلی دستگاه‌های ذی‌ربط سازمان غذا و دارو و گمرک ایران در این خصوص نیز محرز است.
 
کد مطلب : ۱۰۷۳۳
نام شما

آدرس ايميل شما