احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت در پاسخ به سالم‌خبر گفت:

با بحران شیوع اختلالات روانی روبه‌رو هستیم

18 مهر 1400 ساعت 17:51

سالم‌خبر: احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به سالم‌خبر درباره افزایش اختلالات اضطرابی در دوران پاندمی کرونا، گفت: شیوع اختلالات روان‌پزشکی در حالی طی سال 99 مابین ۲۳.۴ و ۲۳.۶درصد بود که با شیوع کرونا میزان این اختلالات به 40/8 رسیده است.


سالم‌خبر: احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به سالم‌خبر درباره افزایش اختلالات اضطرابی در دوران پاندمی کرونا، گفت: شیوع اختلالات روان‌پزشکی در حالی طی سال 99 مابین ۲۳.۴ و ۲۳.۶درصد بود که با شیوع کرونا میزان این اختلالات به 40/8 رسیده است.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۱۳۹۹ هم مطالعه کشوری دیگری انجام شد که شیوع اختلالات روان‌پزشکی به ۲۹.۷ درصد رسید. جالب است بدانید که در این مطالعه ۲۹.۷ در جمعیت عمومی استخراج شد، اما در همان مطالعه ارزیابی شد و متوجه شدند که ۱۴.۹ درصد از کسانی که در مطالعه شرکت کرده بودند، به کرونا هم مبتلا شده بودند. 

حاجبی ادامه داد: حال قدم بعدی این بود که در افرادی که به کرونا مبتلا شدند، میزان شیوع اختلالات چقدر شده است که مطالعه نشان داد که میزان شیوع اختلالات روان‌پزشکی در این افراد ۳۹.۸ درصد است که نشان می‌دهد ابتلا به کرونا در این گروه خاص جمعیت هدف، شانس مسائل روانشناختی را بالا برده است. 

وی گفت: همچنین در مطالعه مشخص شد که چهار درصد افرادی که در مطالعه شرکت کرده‌اند، افرادی هستند که یک عضو نزدیک خانواده خودشان را به علت کرونا از دست داده‌اند و در این افراد میزان اختلالات روانشناختی ۴۰.۸ درصد بود. این نتایج نشان داد که ما با بحرانی به نام کرونا مواجهیم و مشکل جهانی است. در همه جای دنیا کرونا منجر به افزایش مشکلات در حوزه سلامت روان شده است. فقط هم کرونا نیست و در زمان سارس و مرس هم پیش آمده بود.
 
حاجبی با اشاره به اینکه طبق نتایج به دست آمده در سطح کشوری در اواخر سال ۹۹ شیوع اختلالات روان پزشکی به ۲۹/۷ رسید، عنوان کرد: این آمار به طور کلی در جمعیت عمومی بررسی شده است ضمن اینکه ۱۴/۹ کسانی که این مطالعه شرکت کرده بودند به کرونا مبتلا شده بودند ؛ قدم بعدی آن بود که مشخص شود در میان افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند میزان شیوع اختلالات چقدر بوده است که طبق نتایج به دست آمده ۳۹/۸ اعلام شد؛ این آمار نشان می‌دهد بیماری کرونا در این جمعیت هدف شانس ابتلا به مسائل روان‌شناختی را افزایش داده است نکته مهم این است افرادی که در این مطالعه شرکت کردند ۴ درصد آنان افرادی بودند که یکی از نزدیک اعضای خانواده‌شان را به علت کرونا از دست داده بودند.طی بررسی‌ها میزان مشکلات روانشناختی در این افراد ۴۰/۸ بود.
 
حاجبی همچنین افزود: این موضوعات نشان می‌دهد که ما نیز مانند سایر کشورها با یک بحران روبه رو هستیم. بیان این اعداد بیان مشکلات جهانی است و کرونا در سراسر دنیا سبب افزایش مشکلات سلامت روان شده است. تنها کرونا سبب مشکلات روانی نشده است و پیش از آن سارس و ... تبعاتی را به همراه داشته است. 
 
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره اینکه به چه علت کرونا سبب افزایش اختلالات روانی شده است، تصریح کرد: سلامت روان، یک پدیده بایوسایکوسوشیال است به این معنا که عوامل بیولوژیک، روان‌شناختی و سوشیال نیز در آن مطرح است؛ براین اساس سوالی مطرح می‌شود مبنی بر آنکه در کرونا کدام یک از عوامل نامبرده وجود نداشته است؟ متاسفانه در بیماری کرونا به طور قطع عوامل بیولوژیک وجود داشته است .
 
وی با بیان اینکه در دوران کرونا مردم با استرس و فشارهایی روبه رو بودند، اظهار کرد: به عنوان مثال حتی افراد نمی‌توانستند مراسم سوگواری برگزار کنند ضمن اینکه مشکلات روابط بین فردی و مشکلات اقتصادی معیشتی نیز به وجود آمد. طی ۱۸ ماه اخیر برنامه‌های بسیاری توسط دفتر اجرا شد.در حوزه بهداشت بهترین رویکرد برای ارائه خدمت استفاده از نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه است همواره همه تلاش ما این بوده است که همه فعالیتهای ما به نوعی در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه ادغام شود 
 


کد مطلب: 10715

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/10715/بحران-شیوع-اختلالات-روانی-روبه-رو-هستیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com