۰

بالای ۱۰ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۰۶۳۴
بالای ۱۰ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند
سالم خبر : در حال حاضر بالای ۱۰درصد جمعیت کشور سالمند هستند، باید زیرساخت‌های کشور آماده پیر شدن جمعیت باشد.
به گزارش سالم خبر، حامد برکاتی مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده در نشست خبری که به مناسبت هفته سالمندان برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال هفته سالمندی، بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال است.

برکاتی افزود: طی بررسی‌های انجام شده ۵ درصد از جمعیت سالمندان خانم و ۱۰ درصد سالمندان آقا از اینترنت استفاده می‌کنند. استفاده از فناوری دیجیتال در کنار رسانه‌های دیداری و شنیداری به افزایش اطلاعات سالمندان برای داشتن زندگی بهتر کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: ۸۰ درصد سالمندان شهری از تلویزیون و ۵ درصد هم از رسانه‌های نوشتاری استفاده می‌کنند، زیرا سالمندان از سطح سواد کمتری برخوردار هستند؛ با سالمند شدن جمعیت‌های بعدی این میزان استفاده از رسانه‌های نوشتاری افزایش خواهد داشت.

مدیرکل سلامت جمعیت و خانواده گفت: در حال حاضر بالای ۱۰ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند. در سال ۱۴۲۵، این جمعیت ۲۷ درصد خواهد شد، باید زیرساخت‌های کشور کاملا آماده پیر شدن جمعیت باشد، براین اساس این قشر به خدمات بیشتری نیاز خواهند داشت.

او افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور، اولین اقدام وزارت بهداشت واکسیناسیون مراکزی بود که سالمندان در آنجا اقامت دارند. تاکنون بیش از ۷۵ درصد ابتلای کمتر و بیش از ۶۵ درصد مرگ کمتر را در این مراکز مشاهده می‌کنیم.

برکاتی گفت: بیش از ۹۲ درصد گروه‌های سنی سالمند در حال حاضر واکسینه شده اند و با توجه به تداوم واکسیناسیون، شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان هستیم.

واکسیناسیون دانش آموزان در چه مرحله ای است؟

مدیرکل سلامت جمعیت خانواده و مدارس افزود: برخی از کشور‌ها به بازگشایی و حضوری شدن مدارس اقدام کردند، برای مثال کشور ترکیه این اقدام را از ۱۵ شهریور‌ با قرار دادن یک نظام مدیریتی انجام داد.

برکاتی در مورد واکسیناسیون دانش آموزان گفت: در حال حاضر واکسیناسیون دانش آموزان و نوجوانان بالای ۱۵ سال که دانش آموز نیستند، در مراکز بهداشتی و درمانی شروع شده است و ادامه پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: با توجه به مجوزی که سازمان غذا و دارو کشور و کمیته ملی واکسیناسیون صادر کردند، واکسیناسیون برای گروه سنی زیر ۱۵ سال بعد از انجام اقدامات لازم انجام خواهد شد. واکسیناسیون گروه‌های سنی دیگر هم بعد از صدور مجوز‌های لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل سلامت جمعیت خانواده و مدارس بیان کرد: بیشترین موضوعی که در امنیت مدارس هنگام بازگشایی مدارس تاثیر خواهد داشت، رعایت شیوه نامه بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک وشستشو مرتب دست هاست که از اقدامات بهداشتی است که آموزش و پرورش رعایت خواهد کرد.

او تصریح کرد: موضوع مهم در بازگشایی حضوری، فقط انجام شیوه نامه‌های بهداشتی در مدرسه نیست، دانش آموزان باید از مسیر خانه به مدرسه و مدرسه به خانه هم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توجه کنند.

برکاتی در خصوص موضوع امنیت سرویس‌های مدارس گفت: بیشتر سرویس‌ مدارس با هماهنگی ناوگان حمل و نقل عمومی واکسینه شدند و به محض اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح شود، اسامی آن دسته از رانندگانی که عضو ناوگان حمل و نقل عمومی نیستند، توسط آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد و واکسیناسیون آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: واکسیناسیون والدین دانش آموزان هم که بالای ۳۰ سال هستند تا پایان مهر‌ که به مرور به بحث بازگشایی نزدیک می‌شویم، به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل سلامت جامعه و خانواده بیان کرد: با توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی که به مدارس ابلاغ شده است، بازگشایی ایمنی را همراه با سلامت دانش آموزان که هدف وزارت بهداشت است، خواهیم داشت.
کد مطلب : ۱۰۶۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما