داروهای بیهوشی نایاب در بازار سیاه ناصرخسرو عمده‌فروشی می‌شود

31 شهريور 1400 ساعت 15:29

سالم‌خبر: ورود داروهای بیهوشی به بازار سیاه ناصرخسرو و فروش آزادانه‌ی این داروها در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام بدون هیچ گونه محدودیت و نظارتی از سوی دستگاه‌های ناظر و قضایی برگی دیگر از وضعیت نابسامان فروش داروهای قاچاق و کمیاب در کشور را ورق زده است.


سالم‌خبر: ورود داروهای بیهوشی به بازار سیاه ناصرخسرو و فروش آزادانه‌ی این داروها در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام بدون هیچ گونه محدودیت و نظارتی از سوی دستگاه‌های ناظر و قضایی برگی دیگر از وضعیت نابسامان فروش داروهای قاچاق و کمیاب در کشور را ورق زده است.

 اقلامی مانند پروپوفول یا پوفول یا «تیوپَنتال سدیم» که در سراسر کشور دچار کمبود است، انواع دارو‌های شل کننده عضلانی که پیش از عمل استفاده می‌شوند، مانند «ساکسینیل کولین» و «سیس-آتراکوریم»  یا از آن‌ها فراتر، گاز‌های بیهوشی مثل «سِوُوفلوران» و «ایزوفلوران». دارو‌های نایابی هستند که متقاضیان آن می‌توانند با مراجعه به بازار سیاه ناصرخسرو یا شبکه های اجتماعی و پرداخت هزینه‌هایی هنگفت به سهولت به آن دسترسی یابند.
 
 یک داروخانه‌دار در این باره گفت: بحث فروش دارو‌های نایاب بیهوشی بسیار متفاوت از بحث فروش دارو‌های دیگر یا حتی واکسن توسط سودجویان است چراکه دارو‌های بیهوشی با جان بیماران سر و کار دارد. از این رو مجاب به پیگیری شدم و در بررسی هایم متوجه نکات دردناک تری شدم از جمله این نکته که برخی از فروشندگان این دارو‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اصطلاحا تک فروشی ندارند و اصلا کمتر از یک باکس از هر دارو را نمی‌فروشند و به نوعی "کلی فروش" هستند.

وی در ادامه با تاکید بر مستندسازی برخی مذاکراتش با این فروشندگان و ارائه آن‌ها به سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، می‌گوید: در کمال تعجب، وقتی مستندات را در سامانه مخصوص بارگزاری کردم، با هیچ پاسخی مواجه نشدم تا جایی که مجبور شدم با تماس‌های تلفنی مکرر ماجرا را پیگیری کنم که در نهایت به این پاسخ منجر شد که گزارش‌های دریافتی از بنده را در اختیار پلیس فتا گذاشته اند.


بی تفاوتی متولی این حوزه به گزارش تخلفاتی تا این اندازه خطرناک و موکول کردن همه چیز به پیگیری‌های انتظامی، به خوبی نشان می‌دهد که چرا فعالیت سودجویان در این عرصه با قوت و قدرت ادامه دارد و افراد پیگیر، با بلاک شدن و حذف کامنت ها، مسدود شده و از سر راه برداشته می‌شوند تا مبادا به این تجارت پرسود گزندی وارد شود. تجارتی که وزارت بهداشت حتی برای دریافت مستندات و گزارش‌های مربوط به آن، حاضر به شکایت از ایشان هم نیست و تنها به گزارش آن به پلیس اکتفا می‌کند!

این در حالی است که می‌دانیم از جمله خصیصه‌های دارو‌هایی که در مجاری غیررسمی و زیرزمینی به فروش می‌رسند، شک و شبهات در خصوص اعتبار آن‌ها و واقعی بودنشان است. گزاره‌ای خطرناک که این تصور را به وجود می‌آورد که مقابله با سودجویان در این عرصه به قید فوریت در دستور کار قرار گیرد، در حالی که واقعیت چیز دیگری نشان می‌دهد؛ صفحات و گروه‌هایی در فضای مجازی که روز به روز بر تعداد دنبال کنندگان شان افزوده می‌شود و ما به ازایشان درد و رنج و بیماران و همراهان ایشان است و پر شدن جیب سودجویانی که جان مردم را گروگان گرفته و می‌گیرند!/ تابناک
 


کد مطلب: 10611

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/10611/داروهای-بیهوشی-نایاب-بازار-سیاه-ناصرخسرو-عمده-فروشی-می-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com