۰
علی‌پاشا میثمی رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی:

برای مقابله با کرونا اعتماد مردم به حاکمیت ضروری است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۰۶۱۰
برای مقابله با کرونا اعتماد مردم به حاکمیت ضروری است
سالم‌خبر: شرایط شکننده‌ی و در برخی مواقع عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم  در حالی از سوی کارشناسان و متخصصان حوزه نظام سلامت مورد انتقاد است که بارها ثابت شده است که اعمال محدودیت و قرنطینه برای مقابله با کرونا در برخی مواقع کارساز نبوده و موجب بی اعتنایی و عدم استقبال مردم قرار گرفته است.

رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی یکی از عوامل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور از سوی مردم را عدم اعتماد مردم به حاکمیت دانسته و وجود این مولفه را ضرورتی برای مقابله با هرگونه بحران از جمله کرونا در کشور می‌داند.

علی‌پاشا میثمی در این‌باره مطرح کرد: یکی از مهمترین شاخص‌ها برای مقابله با هرگونه بحرانی در کشور، اعتماد به حاکمیت است به عنوان مثال اگر حاکمیت در برابر یک بحران توصیه‌ای را عنوان کرد مردم آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهند و از آن تبعیت می‌کنند نه اینکه مردم بخواهند موضع متفاوت یا مقاومتی داشته باشند . اگر در نظام سلامت بتوانیم چنین رویکردی را پیاده‌سازی کنیم بسیار
خوب است در نظام شبکه ما که نظامی قدیمی است می تواند موثر و پویا باشد که لازمه‌ی اجرای آن نیز شناسایی و کشف کاستی‌ها است تا ارتقاء یابند‌.
 
وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: امروزه باید رفتارهای بهداشتی تقویت شود ضمن آنکه با رفتارهای غیر بهداشتی نیز برخورد شود در شرایط فعلی افراد به راحتی در فضاهای سربسته سیگار استعمال می‌کنند و این موضوع در ابتلای دیگران به بیماری کرونا تاثیرگذار خواهد بود.
 
میثمی با اشاره به اینکه کنترل عوامل خطر از مباحث مهمی است که باید درنظر گرفته شود، عنوان کرد: دولت سیزدهم باید این موضوعات را به طور جدی پیگیری کند تا چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود. یکی از نکات کلیدی درباره چالش‌های موجود در نظام سلامت، پرداختن به موضوع پیشگیری است در حالی که نظام سلامت در کشور ما درمان محور است.
 
وی همچنین افزود: یکی از نکاتی که همیشه مورد توجه نمایندگان مجلس و وزیران بهداشت در هر دوره افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی بوده است در صورتی که تقویت شبکه‌های بهداشت
و پیشگیری از بروز بیماری‌ها می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را برای کشور به همراه داشته باشد در این مسیر عوامل اجتماعی تعیین کننده است به عنوان مثال بحران‌های اقتصادی در مسکن منجر به آن می‌شود که حداقل‌های زندگی بشر تحت تاثیر قرار گیرد .
 
رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه امنیت مواد غذایی و سلامت در محیط های کار موضوعات بسیار مهمی هستند، گفت: براین اساس باید راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شود این موارد جزو نکات کلیدی است که می‌تواند تا یک جامعه را دربرابر بحران ها ایمن کند‌.
 
میثمی با تاکید بر اینکه نظام ارجاع موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود ، اظهار کرد: ما باید میزان مراجعات به بیمارستان را مدیریت کنیم اینکه بخواهیم تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم و به بستری بیماران در بیمارستان بپردازیم روشی است که منسوخ شده است در حالی که باید به این سو برویم که مراقبت ها را در منزل یا به صورت سرپایی افزایش دهیم .
 
وی در ادامه مطرح کرد: پوشش های بیمه‌ای خدمات بیشتری
را برای بستری در بیمارستان تا خدمات سرپایی قائل هستند در صورتی که ما باید جذابیت‌های بیشتری را برای ارایه خدمات سرپایی ایجاد کنیم .
 
رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی درباره بیماری‌های غیرواگیر در کشور عنوان کرد: رویکردهای پیشگیری در طول دهه‌های اخیر بیماری‌های غیرواگیر موضوع بسیار مهمی بوده است زیرا به سبب آن مرگ‌ومیر بالایی را در کشور شاهد بوده‌ایم؛ دیابت و سکته مغزی و قلبی نیز از جمله این موارد محسوب می‌شود. راهبردهای کنترل این بیماری‌ها مشخص است اما مسئولان مربوطه در اجرای آن مباحث دیگری را مطرح کردند به عنوان مثال هزینه آزمایشات به حدی افزایش یافت که به نظر می‌رسد چنین مداخلاتی مقرون به صرفه نیست با درنظر گرفتن این موضوعات و مداخلات مقرون به صرفه و نتیجه مطالعات می‌توانیم این امر را پیاده سازی کنیم.
 
وی همچنین افزود: متخصصین پزشکی اجتماعی سالهاست در کشور تربیت می‌شوند تا امر پیشگیری از بیماریها را پیاده سازی کنند اما متاسفانه با بی مهری‌های بسیاری مواجه شدند و برای جایگاه‌هایی
که تربیت شدند مورد استقبال قرار نگرفتند بنابراین تمرکز بر این موارد بسیار مهم است .
 
میثمی با تاکید براینکه یکی از چالش‌های مهمی که در حین بیماری کرونا یا در عوارض کرونا نقش داشته باشد عوارض مرگ و میرها و عوارض غیر مستقیم سلامتی مرتبط با کرونا است، گفت: ما نیز از سوی انجمن علمی پزشکی در چندین مکاتبه با وزارت بهداشت بحث ویزیت‌های مجازی را مطرح کردیم تا سلامت فردی جامعه را ارزیابی کنیم اما نه اینکه این خدمت به عنوان بخش خصوصی یا خدمات لوکس عنوان شوند هدف فقط این بود که در نظام شبکه، براساس همان بسترها و ظرفیت‌های موجود پیاده سازی شوند ضمن اینکه ما پیشنهاداتی در زمینه ارائه خدمات دانشجویان و دستیاران تحت نظر اساتید و پزشکان شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی ارائه کردیم تا رویکرد استمرار مراقبتهای سلامت ضروری برای افراد را ادامه دهیم زیرا بیماری افرادی مانند فشار خون یا دیابت متوقف نمی‌شود بنابراین این موارد باید به صورت کلینیک های مجازی و ارائه مراقبت‌ها از راه دور درنظر گرفته شود .
 
کد مطلب : ۱۰۶۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما