۰
پیام طبرسی رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:

ده میلیون واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت داده شده است؛ سیستم توزیع کند است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۱۰۵۹۴
ده میلیون واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت داده شده است؛ سیستم توزیع کند است
سالم‌خبر: تاکنون ده میلیون واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده است اما اینکه چرا کمبود این واکسن در کشور وجود دارد به نظر می‌رسد سیستم توزیع آن در برخی از مراکز کند شده است زیرا این واکسن به مراکز بهداشت درحال تحویل است.
 
پیام طبرسی رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری امروز در گفت‌وگویی درباره موج ششم کرونا گفت: به طور قطع ، ما موج‌های بعدی بیماری کرونا را درکشورخواهیم داشت ولی اینکه این موج‌ها به پیک تبدیل شوند یا به شدت سویه دلتا باشند را انشالله نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: یک دلیل این است که پوشش واکسیناسیون ما پوشش مناسبی است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر آبان یا آذرماه مردم حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، همچنین تخمین ما این است که ۷۰ درصد ازمردم به کرونا مبتلا شده‌اند و این تعدادی که مبتلا شده‌اند و همراه با واکسیناسیون پیک یا موج شدیدی را نخواهیم داشت اما موج‌هایی از بیماری را شاهد خواهیم بود که تنها درصدی بالا و پایین خواهد بود.
 
وی درباره کاهش بار بیماری در کشور عنوان کرد: خوشبختانه طی دو سه هفته اخیر کاهش تدریجی آمار کرونا را شاهد بوده‌ایم؛ امیدواریم که طی یک تا دو هفته آینده نیز سرعت کاهش آمار بیشتر شود تصور من این است که تا یک ماه آینده موج پنجم کرونا که از لحاظ مرگ‌و میر
و شدت بیماری و درگیری بیشتر به پایان برسد .
 
طبرسی درباره واکسن کرونا برای کودکان اظهار کرد: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت واکسیناسیون کودکان از ۱۲ تا ۱۸ سال از روز گذشته به صورت تدریجی آغاز شده است و از سن ۷ سال به بالا نیز واکسنی که از چین (سینوفارم) وارد شود برای آنان درنظر گرفته می‌شود تا مدارس بازگشایی و دانش‌آموزان بتوانند به مدارس بروند؛ ضمن اینکه سینوفارم تزریقی برای کودکان با سینوفارم تزریقی برای بزرگسالان متفاوت است و برای کودکان تک دوز است .

وی در ادامه مطرح کرد: طبق اطلاعات موجود و ظاهراً واکسن پاستور نه به اندازه ی کافی تولید و نه وارد شده است که به کودکان تزریق شود بر این اساس به کودکان واکسن سینوفارم وارد شده از کشور چین تزریق خواهد شد .
 
رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص تزریق دوز بوستر گفت: در مورد واکسن بوستر مباحث بسیاری در دنیا مطرح است اما سازمان جهانی بهداشت هنوز بوستر را نپذیرفته است و علتش این است که هنوز بسیاری از مردم دنیا یک دوز از واکسن هم تزریق نکرده‌اند و اینکه برخی از افراد دوز سوم را تزریق کنند خارج از عدالت است زیرا ممکن است واکسن به بسیاری از افراد نرسد براین اساس FDA امریکا بوستر را برای افراد ۶۵ سال به بالا و افرادی که دچار نقض ایمنی‌ هستند تایید کرده است و اینکه افراد عادی
به صورت روتین دوز بوستر را تزریق کنند توصیه ای نشده است.
 
طبرسی همچین افزود: در کشور ایران نیز درباره دوز بوستر مباحثی بوده است که پرسنل درمانی یا افراد مسن یا افرادی که دچار نقض ایمنی هستند این دوز را دریافت کنند اما به عقیده من باید صبر کنیم ابتدا همه مردم یک دوز واکسن را تزریق کنند و واکسیناسیون سراسری به پوشش قابل توجهی برسد و پس از آن به سراغ دوز بوستر برویم .
 
وی درباره واکسن دانش‌آموزان گفت: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت واکسن تزریقی برای دانش آموزان تک دوز است باید صبر کنیم تا مجدد وزارت بهداشت سیاست نهایی خود را اعلام کند.
 
طبرسی درباره مهم ترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا عنوان کرد: سال گذشته که مردم نکات بهداشتی را در سطح بالایی رعایت می‌کردند و بسیاری از مکان‌ها تعطیل بود ضمن آنکه مسافرت‌های بین قاره‌ای نیز ممنوع بود خوشبختانه ویروس آنفلوانزا همانند سال‌های گذشته سهمگین نبود. در سال جاری که محدودیت‌ها اندکی در کل دنیا کاهش یافته و مسافرت‌های خارج از کشور افزایش یافته است و بسیاری از کشورها به حالت عادی خود بازگشته اند و ماسک را برداشته‌اند این احتمال وجود دارد که در فصل سرما مجددا ویروس آنفلوانزا شیوع پیدا کند بنابراین پیشگیری از آن با واکسن ضروری است. وزارت بهداشت برای پرسنل بهداشتی این واکسن را تزریق
می‌کند اما افراد با ریسک بالا و با بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و عروقی و افراد با سنین بالا حتما واکسن آنفلوآنزا را هرچه سریعتر تزریق کنند به نظر می‌رسد تعدادی واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد شده که انشالله از ابتدای مهرماه توزیع می‌شود و افراد پرخطر می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن را تهیه و تزریق کنند.
 
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه تزریق همزمان بین دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا مشکلی ندارد، تصریح کرد: بسیاری از کشورها این مساله را تایید کرده‌اند سازمان بهداشت جهانی به منظور تزریق دو واکسن فاصله زمانی را دو هفته اعلام کرده است براین اساس افرادی که حساس هستند به جهت احتیاط بیشتر دو هفته فاصله بین تزریق دو واکسن را رعایت کنند
 
وی با اعلام بهترین زمان تزریق واکسن کرونا پس از بهبود از بیماری کووید19خاطرنشان کرد: دانش آموزان و دیگر افراد پس از گذشت ۶ هفته از بهبود کرونا می‌توانند واکسن را تزریق کنند اما افرادی که به سبب شدت بیماری در بیمارستان بستری بوده‌اند لازم است پس از گذشت ۸ هفته واکسن را دریافت کنند. تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار پس از ۳ ماهگی توصیه می‌شود و واکسن مناسب در شرایط فعلی در کشور ایران سینوفارم اعلام شده است اما در دنیا واکسن‌های دیگری برای زنان باردار تایید
شده است پس از پایان ۳ ماهگی زنان باردار به جهت آنکه واکسن سینوفارم در کشور هم زیاد است؛ این واکسن تزریق کنند ضمن اینکه زنان شیرده نیز باید واکسن را تزریق کنند.
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان زمان پایان بیماری کرونا گفت: اگر پوشش واکسیناسیون به بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد در کشور برسد و همچنان نکات بهداشتی رعایت شود باتوجه به شرایط کشور به طور صددرصدی کرونا به صورت فعلی نخواهد بود و محدودتر و قابلیت کنترل خواهد داشت اینکه در زمان کوتاه تعداد ابتلا به کرونا به صفر برسد در تصور ما نیست .
 
طبرسی درباره تاثیر واکسن کم سینوفارم در افراد بالای ۶۰ سال گفت: ممکن است تاثیر همه واکسن‌ها در افراد بالای ۶۰ سال کاهش یابد اما اینکه فقط بگوییم یک واکسن تاثیر کمتری دارد اینطور نیست به هرحال تاثیر اصلی این واکسن کاهش مرگ و میر و بستری است که تاثیر خود را خواهد گذاشت ضمن اینکه اگر همه واکسن را تزریق کنند، چرخش ویروس کاهش یابد اثر واکسن ها بیشتر خواهد شد .
 
وی درباره تزریق دوز سوم واکسن گفت: زمان تزریق دوز سوم هنوز مشخص نیست طبق اعلام کشور آمریکا پس از ۸ ماه از گذشت تزریق دوز دوم، دوز سوم تزریق شود اما هنوز به طور کامل مشخص نیست که باید چه زمانی و برای چه کسانی دوز سوم تزریق شود درحال حاضر این موضوع درحال تحقیق و چالش است باید صبر کنیم تا متوجه
شویم بر چه زمانی توافق می‌شود.
 
طبرسی درباره‌ی برخی اظهارات در مورد به وجود آمدن لخته خون در اثر تزریق واکسن آسترازنکا عنوان کرد: لخته خون جزو عوارض این واکسن با درصد بسیار پایین و قابل اغماض است و ممکن است چنین عارضه‌ای از میان یک میلیون نفر در ده نفر به وجود آید اما به نسبت فواید واکسن این موضوع قابلیت چشم پوشی دارد. افرادی که در ریسک لخته خون قرار دارند از واکسن‌های دیگر استفاده کنند زیرا خوشبختانه تزریق نوع واکسن برای مردم آزاد است .
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تفاوت تزریق نوع واکسن در دوز اول و دوم مطرح کرد: توصیه ما این است فردی در دوز اول هر واکسنی را تزریق کرد مجدد همان واکسن را تزریق کند اما در صورتیکه آن واکسن موجود نبود ‌اگر واکسن دیگری را تزریق کرد مشکلی ایجاد نمی‌شود.
 
وی با تاکید بر مردم برای تزریق واکسن درنگ نکنند، مطرح کرد: با شرایط به وجود آمده مردم حتما واکسن را هم برای خود و هم برای فرزندانشان تزریق کنند اما در زمان مراجعه به مراکز تزریق واکسن ساعاتی را انتخاب کنند که مراکز خلوت باشد از زمانی که مراکز ۲۴ ساعته در نظر گرفته شده‌اند ضرورتی ندارد که افراد در ابتدای روز یا در زمانهای شلوغ به مراکز مراجعه کنند زیرا هنوز امکان انتقال ویروس در مراکز شلوغ وجود دارد.
 
 
کد مطلب : ۱۰۵۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما