۰
علی‌پاشا میثمی، رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی:

آمار و ارقام و ظرفیت‌ها در حوزه‌ی واکسن شفاف نیستند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۰۵۸۲
آمار و ارقام و ظرفیت‌ها در حوزه‌ی واکسن شفاف نیستند
 سالم‌خبر: شفافیت لازم برای ارائه ارقام و اعداد و ظرفیت‌ها در حوزه‌ی واکسن‌ها در کشور وجود ندارد به همین دلیل نیز به رغم آنکه ظرفیت‌های موجود تولید واکسن در کشور به شکلی مطلوب اعلام می شد اما برخلاف همه‌ی پیش‌بینی‌ها و ادعاها ما عقب‌ افتادیم که امیدواریم هرچه زودتر جبران شود.

علی‌پاشا میثمی، رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی در نشست تحلیل و بررسی الزامات بهداشتی و چالش‌های سلامت در دولت سیزدهم درباره روند تولید و واردات واکسن در دولت جدید گفت: در حال حاضر کرونا و مقابله با آن یک مشکل جهانی محسوب می‌شود؛ یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده ارزیابی عملکرد دولت در زمان مواجه با بحرانی به نام کووید ۱۹ چگونگی مدیریت مشکلات در این بحران است. یکی از فاکتورهای مهمی که در این بحران تاثیرگذار خواهد بود مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی است که ما در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.اگر ما اقتصاد خوب و پویایی در کشور داشتیم تعطیلی برخی از کسب
و کارها و ردیابی‌های صحیح و سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها به آسانی صورت می‌گرفت ضمن آنکه جبران خسارت‌های مردمی نیز سبب همراهی بیشتر مردم جامعه برای حل مشکلات و همراهی آنان در این مسیر بود.
 
وی درباره تولید واکسن عنوان کرد: تحلیل داده‌ها برای بکارگیری استراتژی درست به ما کمک می‌کند به عنوان مثال اینکه چه تعداد ابتلا و مرگ‌و میر را در کودکان داشته‌ایم یا مباحث بازگشایی مدارس و در دانشگاه‌ها داده‌هایی هستند که می‌توانند به ما کمک فراوانی کنند . 
 
میثمی با بیان اینکه طی هفته اخیر شاهد بودیم که این امکان وجود دارد که واکسن با سرعت قابل قبول به رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها تامین شود، مطرح کرد: نکته مهم این است که تمرکز بر یک نوع واکسن و عدم استفاده از رویکرد تنوع واکسن می‌تواند هر کشوری را با چالش روبه رو کند. معمولا کشورهای مختلفی که از روزهای نخست به دنبال تامین واکسن بودند سعی داشتند این تنوع را مدنظر گیرند و واکسن‌هایی
که همان روزهای نخست از نظر اثربخشی شناخته شده نبودند را نیز به عنوان استراتژی معقول به کار گرفتند فلذا این استراتژی درباره برخی از واکسن‌ها به کار گرفته شده است اما اگر این تنوع بیشتر باشد و از واکسن‌هایی استفاده شود که از نظر کارآیی و کارآمدی نسبت به دیگر واکسن‌ها بهتر هستند می‌تواند کمک کننده باشد و روند فعلی را به ثبات برساند.
 
رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی با بیان اینکه تکیه‌ی صرف بر واکسیناسیون در آینده ما را با مشکل مواجه می‌کند، تصریح کرد: کشورهایی که پوشش قابل توجهی از واکسیناسیون را در دوز کامل برای جمعیت کشور خود داشته‌اند حال با سویه دلتا با افزایش موارد مواجه شده‌اند ما باید بدانیم که درحال حاضر وضعیت بیماری چگونه است و هر لحظه باید آن را رصد کنیم.
 
وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه رویکرد ما در نظام سلامت کشور تکیه بر درمان است تا زمانی که بیمارستان‌ها اشباع نشده باشند و تعداد بستری افزایش پیدا نکند و تخت‌های ICU لبریز
نشوند واکنش جدی برای رویارویی و پیشگیری از یک بیماری رخ نمی‌دهد. درحالی که ما باید یک نظام رصد و پایش و مراقبت در سطح جامعه داشته باشیم اما نه فقط در مورد کرونا که  پیش از این همه‌گیری، ما با بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا نیز روبه رو بوده‌ایم و این بیماری جان میلیون‌ها انسان را گرفته‌ است. پیش از کرونا بیماری‌های ابولا، ساس و .. را داشته‌ایم و جامعه بشر خطر این همه گیری را پیش از کرونا احساس کرده بود در این شرایط برخی از افراد عنوان می‌کنند که ممکن است که این بیماری تهدید عمدی و یا بیوتروریستی باشد احتمال این موضوع صفر نیست اما بعید به نظر می‌رسد که کشوری یا کشورهایی بخواهند حتی کشور خود را در معرض چنین آسیب بزرگی قرار دهند و مشکلی را ایجاد کنند .
 
میثمی با تاکید بر اینکه ما باید نظام مراقبت را در جامعه داشته باشیم، مطرح کرد: نظام مراقبت نباید فقط مبتنی بر تست گرفتن باشد و باید براساس علائم و نشانه‌ها باشد ضمن اینکه باید استفاده
منطقی از تست‌ها بشود و جداسازی افراد هم صورت گیرد متاسفانه این موضوع به راحتی انجام نمی‌گیرد زیرا افراد در یک محل کار هستند براین اساس لازم است کارفرما بپذیرد که فرد بیمار به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران نباید در محل کار حضور یابد.
 
وی همچنین افزود: استفاده از ظرفیت‌های دورکاری به منظور کاهش تجمعات از نکات کلیدی و مهمی است که باید پیگیری شوند‌ تا زمانی که ما به مرحله‌ی برسیم که عادی‌سازی‌ها تا حد قابل قبولی نگرانی‌ نداشته باشند. درحال حاضر متاسفانه شاهد آن هستیم که رستوران ها در ساعت و تاریخ مشخصی فراتر از ظرفیت‌های خود پذیرای افراد هستند اما پس از ساعت ۸ تعطیل می‌شوند این موارد نشان دهنده این است که رویکردها کارآمدی خاص خود را نخواهند داشت بنابراین باید یک روال منطقی وجود داشته باشد و براساس داده‌ها و اطلاعات تصمیم‌گیری‌های صحیح و به هنگام صورت گیرد.
 
رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی درباره ورود سویه‌های جدید به کشور
گفت: درحال حاضر ما نگران ورود سویه‌های جدید به کشور هستیم کنترل افرادی که از مرزها وارد یا خارج می‌شوند جزو نکات مهم به شمار می‌رود. پیاده روی اربعین که برخی از افراد اعتقاد یا اصرار دارند نیز از جمله مواردی است که می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد؛ مکانیزم‌های طبیعی که خداوند برای مرگ‌و‌میر انسان‌ها قرار داده است در حقیقت استثناءپذیر نیست و در شرایط مختلف می‌تواند تاثیرگذار باشد بنابراین ما نباید احساس کنیم این مراسم چون مراسم خاصی است ویروس‌ها منتقل نخواهند شد و افراد نیز به بیماری مبتلا نمی‌شوند در صورتی که اینطور نیست هر مکانی که تجمع باشد افراد در معرض ابتلا هستند ضمن آنکه تزریق واکسن به این معنا نیست که افراد دیگر به بیماری مبتلا نمی‌شوند این اطمینان کاذب می‌تواند چالش‌هایی را مجدد به وجود آورد زیرا ممکن است افراد احساس کنند با تزریق واکسن ایمن شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند.
 
کد مطلب : ۱۰۵۸۲
نام شما

آدرس ايميل شما