مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

ورود دو میلیون واکسن آنفلوانزای تولید داخل به چرخه‌ی واکسیناسیون کشور؛ مهر یا آبان‌ماه

23 شهريور 1400 ساعت 17:08

سالم‌خبر: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری از تحقق تولید دو میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور و ورود آن به چرخه‌ی واکسیناسیون طی ماه‌های مهر یا آبان خبر داد.


سالم‌خبر: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری از تحقق تولید دو میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور و ورود آن به چرخه‌ی واکسیناسیون طی ماه‌های مهر یا آبان خبر داد.

مصطفی قانعی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: واکسن آنفلوآنزا در کشور تولید و تست آن روی ۴۰۰ نفر انجام شد. نتایج کاملا موفقی حاصل و به سازمان غذا و دارو تحویل داده شد اما با تغییر آنتی‌ژن این واکسن آنفلوآنزا با سویه‌های جدید سال جاری مجددا تولید و به سازمان غذا و دارو نیز داده شد که تصور می‌کنم تا ماه آینده مراحل تست آن صورت گیرد و این واکسن مهر یا آبان ماه به چرخه‌ی واکسیناسیون کشور وارد شود.
 
وی در ادامه بیان کرد: امسال نیز به میزان اندکی واردات واکسن آنفلوآنزا را به کشور داشته‌ایم. تصور من این است که امسال بیش از دو میلیون دوز واکسن در کشور نیاز نباشد زیرا در سال گذشته به دلیل رعایت اصول بهداشتی مصرف واکسن آنفلوآنزا کاهش یافت بنابراین با این میزان از واردات و تولید داخلی، واکسن مورد نیاز کشور تامین است.
 
قانعی درباره جزئیات واکسن آنفلوآنزای تولید شده در کشور عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی در ستاد توسعه زیست فناوری واکسن آنفلوآنزا را تولید کردند. واکسن تولید شده حداقل در همین مقدار فعلی در حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است اما اگر بخواهد میزان تولید واکسن افزایش یابد و به ۱۰ یا ۲۰ میلیون دوز برسد به سرمایه دو چندان نیاز است.
 
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری همچنین افزود: سازمان غذا و دارو نیز به منظور تسهیل صدور ارائه مجوز نیز اقداماتی را انجام داده است . باتوجه به اینکه بارها در رسانه‌ها شاهد انتشار خبر عدم تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور بوده‌ایم حال این اتفاق رخ داده است. به نظر می‌رسد پس از پایان بیماری کرونا نیاز به این واکسن بسیار ملموس‌تر شود زیرا در شرایط فعلی که ماسک وجود دارد و مردم با یکدیگر دست نمی‌دهند و بیماران در قرنطینه هستند میزان انتقال بیماری بسیار کم است.
 
وی با اشاره به اینکه به منظور افزایش تولید واکسن داخلی آنفلوآنزا در کشور باید سرمایه‌گذاری و کمک‌هایی بیشتری صورت گیرد، اظهار کرد:  این امر باید صورت گیرد تا بتوانیم صنعت بزرگتری را راه‌اندازی کنیم و واردات واکسن نداشته باشیم و حتی صادرات واکسن را راه‌اندازی کنیم.

 
فلوگارد نام واکسن آنفلوانزای نوترکیب چهارظرفیتی است که فاز سوم مطالعات بالینی آن با تست بر 457 نفر در اریبهشت ماه سال جاری از سوی سازمان غذا و دارو تایید شد.

مطالعات بالینی این واکسن با سویه های امسال نیز قرار است تا پایان شهریور انجام شده و با ارائه ی نتایج آن به سازمان غذا و دارو و صدور مجوز آن در ماه های مهر یا آبان ماه وارد بازار شود.

 


کد مطلب: 10544

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/10544/ورود-دو-میلیون-واکسن-آنفلوانزای-تولید-داخل-چرخه-ی-واکسیناسیون-کشور-مهر-یا-آبان-ماه

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com