۰

محاکمه وزیر بهداشت فرانسه به اتهام ناکارآمدی و دست کم گرفتن کرونا

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۰۵۰۵
محاکمه وزیر بهداشت فرانسه به اتهام ناکارآمدی و دست کم گرفتن کرونا
سالم خبر: آنیِس بوزَن، وزیر بهداشت سابق فرانسه که مدیریت وی در ابتدای شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته بود از سوی دستگاه قضایی این کشور به آنچه «به خطر انداختن جان دیگران» خوانده شده است متهم شد.

دادستانان در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه در پایان نشست روز جمعه که به استماع سخنان وزیر سابق بهداشت این کشور اختصاص داشت، وی را به دلیل «ناکارآمدی» در مدیریت بحران همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» تحت پیگرد قضایی قرار دادند.

پرونده بزرگ و فراگیر رسیدگی به «سهل‌انگاری و مدیریت نادرست بحران کرونا» در فرانسه از ژوئیه ۲۰۲۰ در دست بررسی قرار گرفت و خانم بوزن نخستین فردی است که در این ارتباط تفهیم اتهام می‌شود.

وزیر بهداشت سابق فرانسه همچنین بر اساس مستندات این پرونده در اتهامی دیگر با عنوان «خودداری داوطلبانه در مبارزه با فاجعه» در جایگاه مطلوب‌تری به عنوان «شاهد آگاه» قرار گرفته است.

بازجویی از بوزن که پیش از وزارت در سال ۲۰۱۷ به داشتن سابقه درخشان در حرفه پزشکی شهرت داشت نخستین مرحله از رسیدگی جدی به پرونده چگونگی مدیریت بحران کرونا در فرانسه به خصوص در ابتدای همه‌گیر شدن ویروسی است که بر اساس آمارهای دولتی تاکنون دست کم ۱۱۵ هزار کشته بر جای گذاشته است.

آنیِس بوزَن که تا فوریه سال گذشته میلادی سکان هدایت وزارت بهداشت فرانسه را در دست داشت، از جمله شخصیت‌های کلیدی و تصمیم‌ساز در نخستین موج همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» در کشورش بود.

کم اهمیت جلوه دادن شیوع ویروس کرونا

وی در زمانی که همه جهان پس از دریافت نخستین اطلاعات هشدار دهنده از شیوع یک بیماری همه‌گیر در استان ووهانِ چین نگران و بهت زده بودند در روز بیست و چهارم ژانویه ۲۰۲۰ طی سخنانی خطر سرایت ویروس کرونا و گسترش آن در کشورش را «بسیار اندک» توصیف کرده و سپس تصریح کرده بود که این تحلیل ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود.

وی اوایل فوریه سال گذشته برای تدارک کارزار انتخاباتی خود جهت رقابت بر سر تصدی شهرداری پاریس از دولت خارج شد و جای خود را به اولیویه وران، وزیر بهداشت کنونی فرانسه داد.

پیگرد قضایی پس از شکست سیاسی

خانم بوزَن که اینک برای نحوه مدیریت خود در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در فرانسه تحت پیگرد قرار گرفته ماه ژوئن سال گذشته در دور دوم انتخابات شهرداری پاریس شکست خورد.

این در حالی است که آنیِس بوزَن چند روز پس از شکست در دور اول انتخابات و هنگامی که قرنطینه سراسری در فرانسه اعلام شده بود در گفتگو با روزنامه لوموند جمله‌ای را به زبان راند که سر و صدای زیادی به پا کرد. وی گفته بود: «وقتی وزارت را ترک کردم، گریه‌ام گرفته بود زیرا می‌دانستم موج سونامی (از بیماری) در مقابل ما قرار گرفته است.»

وی در ادامه و در خصوص برپایی انتخابات گفته بود: «من از ابتدا تنها به یک چیز فکر می‌کردم و آن هم ویروس کرونا بود. ما می‌بایست همه چیز را متوقف می‌کردیم.»

اظهاراتی که در نشست ژوئن سال ۲۰۲۰ در کمیسیون تحقیق مجلس فرانسه در خصوص مدیریت بحران کرونا تکرار شد.

وی مدعی است که قبلا در ماه ژانویه به کاخ الیزه و دفتر نخست وزیری در خصوص خطر بالقوه شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود.
کد مطلب : ۱۰۵۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما