۰
محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با سالم‌خبر

سیاست‌گذاری صحیحی در تامین واکسن نداشتیم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۱۰۲۰۲
سیاست‌گذاری صحیحی در تامین واکسن نداشتیم
سالم‌خبر: حجم واکسنی که برای مردم در ایران تجویز شده می‌توانست مانند بسیاری از کشورهای همسایه یا کشوری همانند شیلی حجم بالاتری باشد ضمن اینکه می‌توانستیم ایمنی بالاتر و فضای سالم‌تری در ایران داشته باشیم اما متاسفانه در زمینه تهیه واکسن نتوانستیم به برنامه و اهداف تعیین شده دست یابیم.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره علل روند کند واکسیناسیون در کشور گفت: طبیعتا کمبود امکانات یکی از دلایل روند کند
واکسیناسیون به شمار می‌رود اما به نظر من اگر سیاست‌گذاری صحیحی وجود داشت؛ حال، می‌توانستیم در شرایط بهتری باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در زمینه تهیه واکسن نتوانستیم به برنامه و اهداف تعیین شده دست یابیم، عنوان کرد: فضای خارجی و وجود تحریم‌ها نیز مزیدی بر علت بوده است اما رغم همه این مشکلات، امکان تهیه واکسن بیشتر و بهتر در کشور فراهم بود.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره سیاست دولت آینده تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات
بدون هیچ محدودیتی در جهت تهیه واکسن بهره‌برداری شود به همین منظور باید بسیج ملی نیز راه‌اندازی شود؛ این امر باید صورت گیرد ضمن آنکه بر اجرای پروتکل‌ها بدون چشم‌پوشی نظارت صورت گیرد به عنوان مثال در کره جنوبی اگر فردی به داخل مغازه‌ای بدون ماسک برود آن مغازه مشمول جریمه می‌شود، یا اگر فردی بدون ماسک در تاکسی سوار شود، راننده جریمه خواهد شد این در حالیست که در ایران چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد.
 
وی درباره عدم اجرای مناسب پروتکل‌ها اظهار
کرد: وضع پروتکل‌ها یک سو و اعمال و اجرای آنها سوی دیگر است. پروتکل‌ها آنطور که باید و شاید اجرا و اعمال نشد. به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت و رئیس جمهور پروتکل‌ها فقط ۴۸ درصد در کشور ما اعمال می‌شود؛ به نظر من، این امر جدیت فقط در قوه حکومت را نیاز دارد .
 
ظفرقندی همچنین افزود: متاسفانه شاهد مواردی جزئی انحراف از سند واکسیناسیون بودیم که ما نیز در مواردی اعتراض کردیم اما به دستور وزیر قرار است بدون اطلاع وی دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.
کد مطلب : ۱۰۲۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما