۰
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در واکنش به سخنان رییسی درباره اسپوتنیک:

وزیر بهداشت گفت؛ سخنان رییسی تحریف شده است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۰۱۵۴
وزیر بهداشت گفت؛ سخنان رییسی تحریف شده است
سالم‌خبر: آنچه علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اینکه خط تولیدی اسپوتنیک وی در ایران به درد ما نمی خورد واکنش کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت.

وی در این باره گفت: در شرایطی که روابط دو کشور ایران و روسیه در وضعیتی عالی است و همچنین تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی افتخاری برای متخصصی و شرکت های داخلی ما است انتشار چنین مطالب و شایعاتی تنها باعث دلسرد و مایوس کردن مردم می شود.

وی گفت:  به دنبال انتشار چنین مطلبی در برخی رسانه ها، بلافاصله با دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان تماس گرفته شد و ایشان اعلام کردند قطعا این موضوع تحریف شده است و بعد از آن هم با انجام مصاحبه دکتر جهانپور در این مورد، موضوع اصلاح شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما و روسیه به دنبال تولید مشترک «اسپوتنیک وی» بودیم و این تولید مشترک هم توسط خود وزرات بهداشت جمهوری اسلامی ایران تایید و در
همین راستا شرکت آکتوور برای این کار معرفی شد. جلالی تصریح کرد: چه شرکت سیناژن و چه شرکت آکتوور دو شرکت خیلی توانمند ما در مورد تولید واکسن هستند بطوریکه «کریل دیمیتریف» مدیرکل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که در این تولید مشترک مذاکرات زیادی به این صندوق انجام شد، می گفت برخی از تجهیزاتی که  ایران در آکتوور دارد بسیار پیشرفته است و ما در روسیه نداریم.

وی گفت: متخصصین کشور ما در آکتوور در این مورد تلاش زیادی کردند و سرانجام تولید مشترک اسپوتنیک وی به سرانجام رسید و در صحبتی که همین امروز با آکتوور داشتم اعلام کرد که پس از اینکه طرف روسی مقدار تولیدی که به مسکو فرستادند را تایید کنند و ما (سفارت) هم تاکید کردیم که این تاییدیه را بدهند، اینها ماهانه ۹۵۰ هزار واکسن اسپوتینک وی تولید خواهند کرد.

جلالی گفت: شرکت آکتوور اعلام کرده است که اگر وزارت بهداشت خواهان «اسپوتینک وی» نبود ما می توانستیم 
«اسپوتنیک لایت» را به میزان سه میلیون و ۵۰۰ هزار دوز تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع کمک بسیار بزرگی برای کشور هست، اظهار تاسف کرد که چرا برخی اوقات جنجال هایی ایجاد و ملاحظه روابط حساس دو کشور را نمی کنند.

جلالی گفت: اگر چه ما نقدهایی هم از روسیه داریم که چرا گاهی ارسال واکسن با تاخیر مواجه می شود و - حتی امروز در تماس با معاون صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گلایه کردم که چرا تاخیر ایجاد شده است و جواب دادند که بزودی جبران خواهد شد-  اما نباید با این جنجال ها به روابط دو کشور و افتخارات متخصصان کشور لطمه بزنیم.

بیشتر واکسن تولیدی روسیه در داخل این کشور مصرف می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: در داخل روسیه مشکلات کرونایی زیاد هست بطوری که افزون بر ۷۰۰ نفر در این کشور روزانه قربانی کرونا می شوند و این بیش از ایران است که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد است، بنابراین بیشتر تولید واکسن این کشور برای مصرف داخلی
است و روسیه برای تعهدات تحویل واکسن ها روی تولید مشترک حساب باز کرده بود.

جلالی تصریح کرد: اکنون این تولید مشترک ما تحت لیسانس روسیه در حال انجام است و بنابراین جای قدردانی از دولت روسیه وجود دارد که در این مورد به ما کمک کرده است و حتی کار واکسیناسیون ایران با اولین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی شروع و تازه بعد از ان محموله های دیگری به کشور ارسال شد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه بر اساس این قرارداد هر محموله ای که به ایران می آید قیمت ان را می پردازیم از اینرو برخی جنجال ها ایجاد می شود و قلم هایی بکار می افتد که این ها را با تاریخ گذشته پیوند دهند و بعد بگویند بعد از این همه سرو صدا پس اسپوتنیک چرا نیست .

سفیر جمهوری اسلامی با بیان اینکه ما اولین کشوری هستیم که در این منطقه و خاورمیانه واکسن اسپوتینک وی را تولید می کنیم گفت: من اطمینان دارم حرف های آن مقام در مورد اسپوتنیک وی تحریف شده است، چون یک مسوول
وزارت بهداشت نمی گوید که «خط تولیدی به ما دادند به درد ما نمی خورد»، به این دلیل که اگر تحریف نشده باشد پس اولین کسی که باید پاسخگو باشد خود وزارت بهداشت است و بنابراین من بعید می دانم که ایشان چنین مطالبی را مطرح کرده باشد.

جلالی اظهار داشت : فراموش نکنیم که تولید واکسن در دنیا محدود هست و کشورهای تولید کننده تلاش کنند که آن را در ابتدا مصرف داخلی کنند و البته ما هم  تلاش می کنیم که بتوانیم به میزانی اسپوتنیک را که از روسیه خریداری کردیم به داخل کشور برسانیم و البته یک بخش زیادی از ان از طریق همین بحث تولید مشترک باید تامین شود که افتخاری برای کشور ما است بطوریکه  دانشمندان و شرکت های ما در مدت کوتاهی توانستند اسپوتنیک را در داخل کشور بومی سازی و تولید کنند.

وی تصریح کرد : نباید این افتخارات را با برخی اظهار نظرها و پیوند زدن با مسائل تاریخی زیر سوال برده و به نوعی مردم را دلسرد و مایوس کنیم.
کد مطلب : ۱۰۱۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما