علی نراقی، رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی اکتوورکو:

ما باید تعهد بدهیم اما هیچ تعهدی به ما داده نمی‌شود

29 تير 1400 ساعت 17:24

سالم‌خبر: با روند افزایشی بیماری و آغاز پیک پنجم کرونا تعلل یا توقف خط تولید شرکت‌های داخلی تولیدکننده واکسن ابهامات و سوالات بسیاری را برای همه به وجود آورده است.


سالم‌خبر: با روند افزایشی بیماری و آغاز پیک پنجم کرونا تعلل یا توقف خط تولید شرکت‌های داخلی تولیدکننده واکسن ابهامات و سوالات بسیاری را برای همه به وجود آورده است.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درآخرین اظهارنظر خود درباره ی یکی از این خطوط تولید واکسن اظهار داشت: در ارتباط با عقد قرارداد با روسیه روی 60 میلیون دوز اسپوتنیک، از مدتها پیش می دانستیم ماهانه 5 میلیون دوز تولید می کند. خطهای مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است. خطی هم به ما داده که به درد  ما نمی خورد.  برای همین برای این خط تولید ما حساب باز نکرده‌ایم.

یک مقام مسوول در اکتوور اظهار در این مورد اظهار می دارد که  واکسن اسپوتنیک  آماده عرضه به بازار است اما به منظور واردات برخی از ملزومات تولید انبوه صنعتی به ارز نیاز دارد به همین جهت ضروریست که سازمان غذا و دارو ارز مورد نیاز را تامین کند و متاسفانه تا زمانی که این ارز تامین نشود امکان تولید انبوه این واکسن وجود نخواهد داشت.

وی گفت: طبق شواهد موجود، شرکت اکتوور ( تولیدکننده واکسن اسپوتنیک) اگرچه به منظور جلوگیری از هجمه‌های رسانه‌ای نیز سکوت اختیار کرده است. مواد اولیه واکسن اسپوتنیک یکبار به ایران وارد شده و در حال حاضر نیز موجود است اما مواردی دیگری از جمله محیط کشت، فیلر و مدیا وارداتی برای تولید واکسن مورد نیاز است که متاسفانه در ایران نیز قابلیت تولید ندارد.

علی نراقی، رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی اکتوورکو نیز با اشاره به اینکه بزرگ ترین مشکل ما نقدینگی است، عنوان کرد: سال گذشته به ما دستور تولید شبانه روزی داروی رمدسیویر داده شد و 24 ساعته تلاش کردیم اما متاسفانه بدهی دولت به ما هنوز پرداخت نشده و کمکی هم در راه نیست و بانک‌ها نیز همان روال قدیم را ادامه می‌دهند ضمن آنکه بخشی از ارزهای سال 98 و 99 به ما پرداخت نشده است.
 
نراقی با بیان آنکه ما باید تعهد بدهیم اما هیچ تعهدی به ما داده نمی شود، تصریح کرد: بالغ بر ۳۰ میلیون قرص فاویپیراویر تولید شد اما هنوز پول مواد اولیه آن به ما پرداخت نشده است. امروزه اکتوور نخستین شرکت فعال خاورمیانه به شمار میرود که توانسته است مقدمات تولید اسپوتنیک را به سرانجام برساند و آزمایش‌ها را در ایران انجام دهد.
 
وی در ادامه گفت: پیش‌بینی‌ها بر این است که آزمایشگاه طی 3 تا 4 هفته آینده جواب نهایی اسپوتنیک را به ما تحویل دهد. تحریم‌ها ناجوانمردانه‌ای را پشت سر گذاشتیم و قرار است مواد اولیه موردنیاز 20 میلیون دوز واکسن هفته آینده وارد کشور شود البته سازمان غذا و دارو باید به ما ارز اختصاص دهد در غیر این صورت نمی‌توانیم آن‌ها را ترخیص کنیم.
 
وی همچنین افزود: ما می‌توانیم ماهانه 3.5 میلیون دوز اسپوتنیک لایت را از شهریورماه تحویل دهیم البته سرمایه در گردش ما با مشکل مواجه است و در این رابطه باید به ما کمک شود. اسپوتنیک لایت دارای اثر بخشی حدود ۸۲ درصدی است درحالیکه واکسن آسترازنیکا حدود ۵۰ درصد ایمنی زایی ایجاد می کنند .
 


کد مطلب: 10151

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/10151/باید-تعهد-بدهیم-اما-هیچ-تعهدی-داده-نمی-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com