۰

تزریق ۲ دوز واکسن تنها راه مقابله با جهش‌های کرونا است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۰۰۹۶
تزریق ۲ دوز واکسن تنها راه مقابله با جهش‌های کرونا است
سالم خبر: تزریق ۲ دوز واکسن تنها راه مقابله با جهش‌های کرونا مانند واریانت دلتاست.

به گزارش سالم خبر، علیرضا ناجی عضو کمیته ملی واکسن کووید ١٩ و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اهمیت واکسیناسیون با توجه به بروز واریانت‌های جدید مانند دلتا اظهار کرد: واریانت‌های جدید که بروز می‌کند، تقویت بهداشت اجتماعی، اتخاذ استراتژی غیر درمانی مانند اعمال محدودیت و واکسیناسیون اهمیت بسیاری دارد چرا که واریانت‌‌های جدید به سمت قدرت انتقال بیشتر می‌روند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ١٩ ادامه داد: علی رغم اینکه واکسن‌های موجود در برابر واریانت‌های جدید کاهش کفایت را نشان می‌دهند اما داده‌ها در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند، نشان می‌دهند که واکسن‌های موجود میزان مرگ و میر را در برابر واریانت‌های جدید مانند دلتا کاهش می‌دهد.

پایش واریانت‌ های جدید در ایران مغفول مانده است

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر پایش واریانت‌ ‌های جدید ویروس در کشور بیان کرد: ما چاره‌ای جز واکسیناسیون و افزایش پوشش آن نداریم و اعمال استراتژی غیر درمانی برای کاهش گردش ویروس و پایش واریانت‌‌ها بسیار حاﯨز اهمیت است و پایش واریانت‌ های جدید و در حال گردش در ایران مغفول مانده است.

ناجی ادامه داد: استراتژی غیر درمانی مانند اعمال محدودیت، سکون سازی و کاهش گردش ویروس، شناسایی موارد بیماری و اطرافیان افراد مبتلا و درمان آنها و واکسیناسیون به طور گسترده و رعایت بهداشت اجتماعی می‌تواند موجب کاهش میزان بیماری در جامعه شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش میزان شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: مردم به دلیل خستگی موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند اما وقتی گردش ویروس بالاست یعنی موازین بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود، همچنین باید توجه داشت که واریانت‌های جدید به دلیل خصوصیات بیولوژیکی که کسب کرده‌اند فرصت کمی برای انتقال نیاز دارند و این موضوع سرعت بیماری و گردش ویروس را بالا می‌برد.

رقابت‌های داخلی و جو منفی درباره واکسن سازی

ناجی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کرونا در ایران پایین است، گفت: با بروز واریانت‌‌ ‌های جدید واکسیناسیون کامل و تزریق ٢ دوز اهمیت بسیاری دارد و متاسفانه سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران مناسب نیست و از طرفی ما شاهد خبرهایی مبنی بر رقابت واکسن‌سازان داخلی هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این رقابت‌های داخلی جو نامناسبی به وجود می‌آورد و اعتماد عمومی به واکسن ایرانی را کم می‌کند، ما به جای اینکه هم افزایی برای تولید را نشان دهیم رقابت‌های داخلی را به تصویر می‌کشیم و این قبیل اخبار موجب نگرانی مردم و کاهش اعتماد عمومی می‌شود.

نباید فقط روی واکسن تولید نشده داخلی دل ببندیم

عضو کمیته ملی واکسن کووید ١٩ بیان کرد: همچنین اخباری مبنی بر معدوم سازی یا گم شدن واکسن داخلی می‌شنویم هر چند که معدوم سازی در فرایند تولید امری طبیعی است اما ما تا زمانی که تولید به مرحله مناسبی نرسیده است باید با تمام قوا به واردات واکسن اهتمام بورزیم.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: متاسفانه ما به واکسن‌های داخلی دل بستیم و به همین دلیل روند واکسیناسیون کرونا در ایران کند پیش رفت چرا که وعده‌های تولید محقق نشد، این در حالی است که ما روی محصول تولید نشده نباید حساب کنیم و در کنار ادامه تولید باید واردات را همچنان ادامه دهیم.

ناجی گفت: فکر می‌کنم حتی شاید بتوانیم جو یا اتمسفر فکری را در ایران تغییر دهیم و واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا را هم از منابع ممکن وارد کنیم چرا که بسیاری از کشورهای اروپایی با درصد بالایی واکسن تزریق کرده‌اند و شاید فضا برای واردات این واکسن‌ها باز شده باشد.
کد مطلب : ۱۰۰۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما