۱
دکتر ایرج فاضل رییس کل سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با سالم خبر:

کل بودجه مملکت هم برای اجرای طرح تحول سلامت کافی نیست

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۹۸۹
کل بودجه مملکت هم برای اجرای طرح تحول سلامت کافی نیست
سالم خبر: رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: طرح تحول در نگاهی کلی خوب است اما برای ادامه طرح تحول سلامت علاوه بر نظارت دقیق برا اجرای آن و سقف گذاشتن برای میزان اقداماتی که پوشش می دهد، به منابع ثابتی نیز نیاز داریم.

دکتر ایرج فاضل در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب و با اشاره به پر هزینه بودن طرح تحول سلامت اظهار داشت که پرداخت در طرح تحول سلامت باید سقف داشته باشد چون نداشتن محدودیت در هزینه ها درآمد برخی پزشکان در تخصص های خاص را  به طورغیرمتعارف بالا برده است.

وی همچنین افزود: اگر همه بودجه مملکت را هم به این طرح اختصاص دهند کافی نیست. یکی از مشکلات طرح تحول سلامت بودجه عظیمی است که باید به آن اختصاص دهند چون 85 درصد از این بودجه صرف لوازم و تجهیزات پزشکی و دارو می شود.
 
رییس سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: یکی از مشکلات بزرگ وزارت بهداشت هم تامین این منابع است. در هیچ کشوری نیز موفق نشده‌اند نامحدود و حساب نشده در این حوزه فعالیت کنند. در ابتدای طرح مبلغ قابل توجهی از طرف دولت به وزارت بهداشت اختصاص داده شد که کار را با آن اغاز کردند. اما در ادامه آن باید تجدید نظرهایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید این طرح؛ طرح تحول درمان نام گیرد نه طرح تحول سلامت، عنوان کرد: این طرح باید نامش به "طرح تحول درمان" تغییر کند چون فقط به حوزه درمان توجه دارد و این شیوه اجرای طرح تحول سلامت در هیچ جای دنیا قابل اجرا نیست و نبوده است.

فاضل تاکید کرد که ارائه رایگان همه خدمات درمانی و بهداشت و سلمت امکان پذیر نیست و درمان هر روز گران تر می شود.

وی ادامه داد: لازمه اجرای طرح تحول سلامت نظارت بسیار قوی بر اجرای آن است که متاسفانه این نظارت ها را ما در این طرح نداشتیم.

باید طرح پزشک خانواده نیز اجرا شود

رییس سازمان نظام پزشکی همچنین اعلام کرد: اگر بخواهد اصل طرح به درمان بیمارانی که بضاعت کافی ندارند، رسیدگی کند بسیار مناسب است که البته باید به جای طرح تحول سلامت همه بیمارستان های آموزشی را رایگان کرد و همزمان با اجرای طرح تحول سلامت طرح پزشک خانواده را نیز اجرا کرد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: اگر بتوانیم طرح پزشک خانواده را به نحو معقول و درستی اجرا کنیم در رسیدن به هدف عدالت در ارائه خدمات درمانی و بهبود شاخص های سلامتی در جامعه گام های بزرگی برداشته ایم. چون حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، دسترسی سریع و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقاء نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم و انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری از فواید طرح پزشک خانواده است.

امروز آموزش قربانی درمان شده است

فاضل با بیان اینکه باید به فارغ التحصیلان صرفنظر از کیفیت خدمات، برنامه های آموزشی هم ارائه دهند، گفت: امروز آموزش قربانی درمان شده و این خطر بزرگی برای حوزه آموزشی است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات، طولانی شدن دوره آموزشی است و اینکه دانشجوی پزشکی باید پس از اخذ دکترا طرح بگذراند و این بیگاری ازجوانان است.
 
کد مطلب : ۹۸۹
نام شما

آدرس ايميل شما