۱

40 درصد از بیماری های ژنتیکی زمینه ارثی دارند

دکتر محمود تولایی رییس انجمن ژنتیک ایران در گفت و گو با سالم خبر:
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۹۸۷
40 درصد از بیماری های ژنتیکی زمینه ارثی دارند
سالم خبر: 20درصد از هزینه دارویی کل کشور معادل 4 هزار میلیارد تومان در حالی صرف درمان و داروی کمتر از 35 هزار بیمار (عمدتا بیماران نقص ژنتیکی) می شود که کارشناسان عنوان می کنند اگر بخشی از این هزینه صرف آگاهی و پیشگیری از بیماری های حاد و مزمن و ژنتیکی شود دیگر شاهد تولد نوزادان دچار نقص عضو نخواهیم بود.

رییس انجمن ژنتیک ایران در گفت و گو با سالم خبر اعلام کرد: 40 درصد بیماری های ژنتیکی زمینه ارثی دارند و به طور معمول انتقال این بیماری ها از پدر و مادر صورت می‌گیرد که می توان با افزایش آگاهی و مشاوره ژنتیک حداقل 50 درصد از بیماری های ژنتیک را مدیریت کرد تا از تولد نوزادان دچار نقص های ژنتیکی جلوگیری کرد.

محمود تولایی با بیان اینکه هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید، گفت: با افزایش دانش و آزمایشات مرتبط به ژنتیک در زمینه تشخیص بیماری های ژنتیکی قبل از تولد می توان از ایجاد اختلالات ژنتیکی کودکان از جمله نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید جلوگیری کرد و بطور قطع آزمایش های ژنتیکی برای برخی زوجین جوان فراگیر شود.

وی با اشاره به شایع ترین بیماری های ژنتیکی در کشور گفت: آمار دقیقی از تعداد نوزادان مبتلا به بیماری های ژنتیکی وجود ندارد. البته با افزایش خدمات مشاوره ژنتیکی در کشور، فرهنگ سازی بیشتر و نیز آگاه سازی جوانان در آستانه ازدواج، می توان تا 50 درصد از بیماری های ژنتیکی را مدیریت کرد.

ایران در صف مقدم علم ژنتیک قرار دارد

رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه پیشرفت های علمی و متخصصان مجرب و تجارب ارزشمند ایران را در صف مقدم علم ژنتیک قرار داده است، اعلام کرد: متخصصان بالینی و آموزشی این علم در ایران در سطح بالایی فعالیت داشته و نقش موثری در جلوگیری از نواقص مادرزادی دارند به طوری که با گسترش علم ژنتیک حدود 400 بیماری ژنتیکی قابل تشخیص است و امکان تشخیص  سایر بیماری ها با کمک روش های مولکولی در جهان توسعه یافته فراهم شده است. در حال حاضر در تهران و شهرستان های بزرگ کشور مراکز تشخیصی پیشرفته بیماری های ژنتیکی وجود دارند که نیازمند حمایت های بیشتری در حوزه سلامت هستند.

وی با اشاره به پتانسیل نیروی دانشمند و محققان جوان ایرانی و ظرفیت های موجود در حوزه دانش اظهارداشت: امیدواریم با وجود این ظرفیت ها بتوانیم با رفع موانعی که دست و پای پژوهش را بسته و موارد پژوهش که که متوقف شده است به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنیم.

رییس انجمن ژنتیک ایران سلول های بنیادی را یکی از شاخه های علم ژنتیک دانست و گفت: دانشمندان ایرانی در حوزه تشخیص های قبل از تولد تا حد زیادی توانسته اند نقش موثری در جلوگیری از تولد نوزادان دچار نقص ژنتیکی داشته باشند.

ژن درمانی نتیجه فعالیت 15 ساله در جهان است

تولایی درباره ژن درمانی گفت: ژن درمانی نتیجه فعالیت 15 سال در عرصه های جهانی است که نیازمند طی کردن مسیرهای مختلف برای اطمینان از آثار مفید آن هستیم.

تولایی اخذ مجوز ژن درمانی را برای اولین بار در سال 2017 دانست و افزود: در ایران ظرفیت های علمی برای ارتقای این دانش فراهم است به طوری که می توانیم با هدف گذاری تا 5 سال آینده حاصل بهره برداری عملیاتی ژن درمانی را در کشور شاهد باشیم.

محصولات تراریخته برای سلامت مردم مضر نیست

محمود تولایی همچنین درباره محصولات تراریخته گفت: مصرف محصولات تراریخته نه تنها برای سلامت مردم مضر نیست بلکه موجب می شود مردم محصولات با کیفیت تر مصرف کنند . تولید محصولات تراریخته سبب افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت تر می شود.

وی با اشاره به اینکه به جداسازی ژن و انتقال آن به محصول جدید که "ترانس ژنتیک" گفته می‌شود، عنوان کرد: این مساله در فرهنگستان به محصول تراریخته ترجمه شده که نگرانی ها را در افراد ایجاد کرده است به طوریکه با شنیدن آن تصور می کنند محصول دچار دست کاری ژنتیک شده و مصرف آن عوارضی را برای سلامتی به همراه دارد.

مراکز تشخیص بیماری های ژنتیکی باید مجهز باشد

رییس انجمن ژنتیک ایران بر توجه به تجهیز مراکز تشخیص بیماری های ژنتیکی در کشور تاکید کرد و افزود: امروز به واسطه تحریم ها دانشمندان جوان کشورمان دستگاه ها و کیت هایی را در این زمینه در دست تولید دارند که باید از این افراد و این مراکز حمایت شود تا بتوان با رفع موانع پژوهی به ارتقای سلامت جامعه کمک کرد.
 
کد مطلب : ۹۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما