۰

پرداخت مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت نخست نیستند

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۲۳۸۷
پرداخت مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت نخست نیستند
 سالم خبر: دولت در تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی اولویت های متعددی دارد که از بین آنها دست به انتخاب می زند. در حال حاضر و در شرایط کنونی پرداخت مطالبات بخش های دارو و تجهیزات پزشکی به آن میزان که باید در اولویت نخست نیستند و برای مثال این پرداخت حقوق کارمندان و مستمری بازنشستگان است که در جایگاه نخست اولویت های هر دولتی قرار دارد.

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: درواقع دولت در ازای مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی می تواند اوراق ارایه کند، کاری که با حقوق و مستمری بگیران از دولت نمی تواند انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چرا از مابه التفاوت درامد نرخ ارزی که نسبت به نرخ ارز پیش بینی شده در بودجه 97 دارد، مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت نمی کند، گفت: دستور هزینه این درآمد باید توسط مجلس صادر شود
و معمولا دولت ها در شش ماهه دوم سال در متمم بودجه ای که به مجلس ارایه می کنند سعی می کنند برای هزینه درآمدهای ایجاد شده ای که در بودجه دیده نشده اند مجوزهای قانونی را کسب می کنند و ما امیدواریم که این اتفاق در سال جاری بیافتد و به نفع بخش های دارو و تجهیزات پزشکی هم تمام شود.

تغییر روزانه آیین نامه ها بخش نامه ها

اما نکته دیگری که در ماه های اخیر به شدت تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی را آزرده قوانین و آیین نامه های بسیار پیچیده، در هم تنیده، و با تغییرات روزانه است. به گونه ای که به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه ها، این تغییر و تحولات لحظه ای، باعث شده تا آیین نامه های ارگان های متناظر، مدام در تناقض بایکدیگر قرار بگیرند و در بسیاری موارد حتی خود قانونگذار را هم دچار سردرگمی کنند و تاوان این سردرگمی را صنایع بدهند.  

اصغری در این باره توضیح داد: نوسان
های شدید نرخ ارز در کشور و سیاست های ارزی اتخاذ شده برای کنترل شرایط، تغییرات زیاد و جهت گیری های جدید را به همه حوزه های اقتصادی کشور تحمیل و همه سیاست گذاری های مربوطه را متاثر می کنند. بنابراین سیاست گذاران و متولیان بخش های اقتصادی مدام مجبورند که متناسب با این سیاست های ارزی اتخاذ شده و در حال تغییر، بخش نامه ها و دستورالعمل های جدید صادر کنند و با سیستم خود را هماهنگ کنند که البته همین مساله عدم هماهنگی هایی را تاکنون ایجاد کرده است.

وی افزود: در این شرایط بخش های دارو و تجهیزات پزشکی، فارغ از کجایی و چرایی مصرف شان، مثل هر کالاهای دیگری در بازار دچار نارسایی‌هایی شده اند و البته چون اهمیت بیشتری دارند باید مراقبت بیشتری نسبت به سایر کالاها از آنها صورت بگیرد و در این بحثی نیست. بنابراین همه دست اندرکاران در تلاشند که سریعتر به این مسائل رسیدگی و
آنها را رفع کنند.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به چرایی پرداخت اوراق به تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی کشور که باعث رسوب هزینه های فراوان در میزان نقدینگی و توان مالی آنها می شود گفت: تحلیلگران اقتصادی معتقدند یکی از آفت های بزرگ اقتصاد امروز ایران حجم نقدینگی در کشور است. از طرفی دولت که برای بازپرداخت بدهی های خود به  فعالان اقتصادی، منابع لازم را در اختیار ندارد یا باید اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه کند یا باید تلاش کند که با همین نقدینگی موجود در سطح جامعه این بدهی ها را بپردازد که ممکن ترین راه برای دست یازیدن به چنین هدفی انتشار اوراق است تا مانع از رشد نقدینگی در کشور شود.

وی افزود: در واقع سیاست هایی مانند پرداخت اوراق یا سیاست های مالیاتی و غیره باعث می شوند که نقدینگی موجود در خزانه تجمیع و دوباره در چرخه اقتصادی قرار گیرند.

اهمیت
مشکل دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به حجم نقدینگی بیشتر است.


با این حال به نظر می رسد که نیاز به نقدینگی و مطالبات در بخش های حیاتی و ضروری ای مانند دارو و تجهیزات پزشکی بدان حد نیست که در سطح کلان چالش های جدی ایجاد کند کماینکه کل مطالبات این دو بخش به اندازه نقدینگی تزریق شده به جامعه توسط یارانه های پرداخت شده در دو ماه است؛ حال آنکه کمبودهایی که در این بخش ها ایجاد می شود می تواند مشکلات به مراتب پیچیده تری را برای کشور ایجاد کند.

اصغری در این باره می گوید: این مساله ای است که ما هم با آن موافقیم و معتقدیم اهمیت مشکل در بخش های دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به حجم نقدینگی بیشتر است. برای مثال رقم پرداختی به کشاورزان یا مستمری بگیران از دولت در مقایسه با مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی بسیار بیشتر است و ما این مساله را به کرات تذکر داده ایم.


 
 
کد مطلب : ۲۳۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما