مسوولان سازمان غذا و دارو مدیون کسی نباشند

رییس انجمن داروسازان تهران

10 شهريور 1397 ساعت 12:49


سالم خبر : بدنه فعلی وزارت بهداشت در بخش دارو از پس مدیریت شرایط امروز به خوبی برنیامده اند.

رییس انجمن داروسازان تهران به سالم خبر گفت: امروز وضعیت داروسازی کشور، در همه ابعاد، از خدمات دارویی گرفته تا اقتصاد دارو و صنعت دارو بسیار نامناسب و نامطلوب است و من چنین شرایطی را ناشی از کم توجهی مسوولان و سیاست گذاران حوزه داروی کشور به اهمیت این بخش و غفلت از آن در نظام سلامت و نقش داروساز در چرخه درمان می دانم.

حمید خویی از بی مهری مسوولان وزارت بهداشت با جامعه داروسازان کشور انتقاد کرد و گفت: در طرح تحول سلامت، با تمام نقاط قوتی که داشت، نه تنها نقش و جایگاه داروسازان دیده نشد، بلکه بخش قابل توجهی از فشارهای اجرای این طرح بر دوش آنها تحمیل شد؛ به طوری که امروز همه همکاران داروساز ما را در همه طیف ها و گروه ها ناراضی کرده است. شاید امروز کمتر داروسازی را بتوانید پیدا کنید که از کار و شرایطی که در آن به سر می برد راضی بوده و نسبت به آینده خوشبین باشد.

وی افزود: واقعیت این است که بدنه فعلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در بخش دارو اصلا متناسب با شرایط حرکت به سمت بحران دارویی عمل نمی کنند و باوجود آنکه همه انسان های صادق و ارزشمندی هستند اما از پس مدیریت شرایط امروز به خوبی برنیامده اند و خروجی این سازمان تاکنون نتوانسته باری از مشکلات جامعه داروسازی بردارد و از بن بست فعلی خارج کند.

رییس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: تقریبا در یکی دو سال اخیر کارشناسان بروز شرایط فعلی را هشدار داده بودند، اما هیچ کس این هشدارها را جدی نگرفت و فکر می کنم هنوز هم کسی آنها را جدی نگرفته است. در حالی که در این شرایط ما به مدیرانی نیازمندیم که همانند دوران جنگ شبانه روز برای رفع مشکلات موجود و جلوگیری از بروز بحران تلاش کنند؛ هرچند که کار دشواری باشد. در واقع مدیریت روزمره حوزه دارو در شرایط فعلی اصلا جوابگو نیست و تامین نیاز اساسی ای مانند دارو، تصمیم های مهمی را از سوی مدیرانی طلب می کند که اصول مدیریت بحران در شرایط بحران را بدانند و به اندازه کافی چابک باشند.

خویی تاکید کرد: اصلا برای من قابل توجیه نیست که وقتی همه هزینه های تولید و قیمت همه کالاها افزایش پیدا می کند، چرا باید قیمت دارو به طور اجباری ثابت و پایین بماند. ضمن اینکه باوجود تاکید مسوولان سازمان غذا و دارو مبنی بر عادلانه بودن قیمت دارو، هیچ عدالتی نه در مورد قیمت دارو و نه در نظام قیمت گذاری دارو وجود ندارد.

وی افزود: مسوولان سازمان غذا و دارو و تمام سیاست گذاران و تصمیم گیران این حوزه نباید مدیون کسی باشند و نباید منفعت و مصلحت مشترکی در جایی داشته باشند. اتفاقی که اگر بیافتد منجر به بروز بی عدالتی ها می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام قیمت گذاری دارو در سه، چهار سال اخیر بسیار ناعادلانه بوده است گفت: در سال های اخیر  به بعضی از تولیدکنندگان قیمت های بالا  و به برخی دیگر قیمت پایین داده شده است؛ به برخی 85 درصد قیمت برند، قیمت داده شده و به برخی دیگر 15 درصد. بنابراین می توان گفت نظام قیمت گذاری تحت تاثیر عوامل بیرونی متعددی قرار داشته است و این یعنی همه به یک چشم دیده نمی شوند و برخوردها عادلانه نیست.

خویی تاکید کرد: اینکه مسوولان به جای کمک به صنعت داروسازی، از حمایت کردن از صنعت شانه خالی کنند و بگویند ما متولی آن نیستیم و مدام در مسیر حرکت آن سنگ اندازی کنند پسندیده نیست. آنچه که امروز گلوی صنعت داروسازی را می فشارد همین مقررات سازمان غذا و دارو است. اگر قرار است سازمان غذا و دارو متولی نباشد و اگر قرار است همه چیز از جمله فاصله بین داروخانه ها آزاد باشد، پس چرا قیمت دارو آزاد نمی شود؟ چرا ورود داروها به لیست دارویی کشور را آزاد نمی کنند؟

وی ادامه داد: بنابراین درست است که وظیفه تامین داروی مردم بر عهده وزارت بهداشت است اما نکته اینجاست که میزان مداخلات این وزارتخانه در مدیریت صنایع و تنظیم بازار کالاهای سلامت محور هیچ گاه به اندازه سال های اخیر نبوده است. در حالیکه اگر واقعا متولی نیستند پس این همه دخالت به چه دلیل است؟
 


کد مطلب: 2111

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/interview/2111/مسوولان-سازمان-غذا-دارو-مدیون-کسی-نباشند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com