۰
غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو درگفت و گو با سالم خبر:

تا قبل از تحریم ها هنوز فرصت کافی برای واردات دارو به کشور داریم

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۷۷۱
تا قبل از تحریم ها هنوز فرصت کافی برای واردات دارو به کشور داریم
سالم خبر: طی هفته های اخیر مسوولان وزارت بهداشت بارها از شرکت های تامین کننده دارو خواستند موجودی انبارهای داروی کشور را برای مقابله با شرایط بحرانی پیش رو بالا ببرند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه دارو، دولت با سوءمدیریت در این زمینه، خود در حال از دست دادن زمان طلایی برای دست یابی به چنین هدفی است. مشکلات تامین نقدینگی ریالی و ارزی شرکت ها و سردرگمی آنها برای تخصیص ارز مورد نیاز خود در بین گروه های مختلف کالایی همچنان پابرجاست. آنها اظهار می کنند با وجود صحبت ها و وعده های مسوولان، آنها همچنان با مشکلات فراوانی برای تامین ارز مورد نیاز خود مواجه هستند و این روند به کندی طی می شود، ضمن آنکه درصورت تامین و اختصاص ارز مورد نیاز، باز منابع نقدینگی ریالی شرکت ها به گونه ای است که به آنها امکان تامین ریال برای تخصیص احتمالی وجود ندارد.

غلامرضا اصغری در واکنش به این انتقادات در گفت و گو با سالم خبر گفت: میزان ارزبری بخش دارو در سال گذشته دو میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است، در حالی که امسال سه و نیم میلیارد دلار ارز برای اختصاص به بخش دارو تعیین شده و رشد قابل
قبولی پیدا کرده است. ضمن آنکه مشکلی برای ترخیص آن هم وجود ندارد و این میزان تمام نیاز دارویی کشور را پاسخگو است. بنابراین برای تامین ارز مورد نیاز بخش دارو مشکلی چندانی نداریم و به غیر از یورو، بقیه ارزها براحتی قابل دسترسی هستند.

وی افزود: هرچند ما هنوز فرصت کافی داریم تا قبل از تحریم ها، مواد اولیه دارویی و همچنین داروی ساخته شده مورد نیاز کشور را وارد کنیم، اما تاکنون تنها 315 میلیون دلار از ارز تخصیص داده شده به بخش دارو هزینه شده و لازم است که واردکنندگان دارو برای ترخیص مابقی ارز در نظر گرفته شده برای بخش دارو سریع تر عمل کنند.

اصغری در پاسخ به چگونگی وضعیت تامین نقدینگی ریالی شرکت ها هم گفت: طبق وعده رییس سازمان تامین اجتماعی، این سازمان، مطالبات سه ماه اول امسال شرکت ها را در مردادماه پرداخت می کند که در صورت تحقق می تواند به شرکت های دارویی کمک کند.
وی در ادامه افزود: امیدواریم با همکاری و کمک سازمان برنامه و بودجه با سازمان بیمه سلامت، آنها هم بتوانند مطالبات خود به حوزه دارو را پرداخت کنند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: ما در مجموعه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو
تمام تلاش خود را برای حل مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مانند تامین نقدینگی و منابع ارزی صرف می کنیم تا نیازهای دارویی کشور تامین شده و کمترین آسیب به مردم وارد شود.

وی اظهار داشت: به هر حال در آینده شرایط تا حدودی پیچیده و مبهم خواهد شد و ما باید برای مواجهه با روزهای سخت خود را آماده کنیم و تولیدکنندگان دارو می توانند به ما در عبور از این شرایط کمک کنند. به همین علت ما خود را موظف می دانیم از این شرکت ها که تولیداتشان می تواند نیاز دارویی کشور را رفع می کند، حمایت کنیم.

اصغری در پاسخ به اینکه چرا در ارایه تسهیلات برای شرکت های دارویی همچنان شرکت های دولتی و شبه دولتی کم بازده در اولویت قرار می گیرند گفت: عمده تلاش ما این است که مشکلات شرکت های تولید کننده داخلی دارو حل شود تا آنها بتوانند با تولید کافی، موجودی انبارهای دارویی کشور را تامین کنند و کشور در شرایط پیش رو دچار بحران نشود. این تصمیم هم با توجه به شرایط موجود شرکت های دارویی و وضعیت اقتصادی کشور و همچنین سهم این شرکت ها در تامین نیاز دارویی کشور گرفته شده تا در روند تامین ذخایر دارویی کشور، موثر باشد.
 
کد مطلب : ۱۷۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما