۰
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با سالم خبرهشدار داد:

هر گونه تغییر خودسرانه در نوع و میزان داروی فشار خون ممنوع

هنوز اثبات نشده است که استفاده از داروی والسارتان موجب بروز بیماری سرطان می شود
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۵۸۸
هر گونه تغییر خودسرانه در نوع و میزان داروی فشار خون ممنوع
سالم خبر: استاد دانشگاه علوم پزشکی در مورد تغییر میزان دوز یا قطع داروی فشار خون از سوی بیماران هشدار داد و گفت: هرگونه تغییر در مصرف داروی فشار خون از سوی بیمار موجب می شود که فشار خون فرد از کنترل خارج شده و منجر به سکته مغزی و ایجاد ضایعه برای سایر اندام ها از جمله چشم ها ، کلیه ها و... شود.

خیرالله غلامی، رییس سابق داروخانه 13 آبان که خود به بیماری پر فشاری خون مبتلاست با بیان این مطلب و اشاره به احتمال جمع آوری دو نوع داروی  Valsartan/HCT و Sandoz Valsartan  تولید سال 2018 از 22 کشور ادامه داد: هنوز اثبات نشده است که استفاده از داروی والسارتان موجب بروز بیماری سرطان می شود و فقط استفاده از یک نوع ماده اولیه شیمیایی به کار گرفته شده در تولید این دارو مورد شبهه قرار گرفته است.

وی افزود: بیماران نباید نگران این مساله باشند و باید به طور مرتب و طبق نظر پزشک معالج خود داروی خود را مصرف کنند. ضمن آنکه اگر قرار باشد دارو عوض شود یا میزان مصرف آن تغییر کند، پزشک باید دستورات لازم را بدهد زیرا  پزشکان  به سرعت در جریان این مسائل قرار می‌گیرند.

غلامی تاکید کرد: تغییر در میزان دوز دارو یا قطع سرخود آن از سوی بیمار موجب ضایعات جبران ناپذیری می شود.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: حدود 30 درصد از افراد جامعه بالای 40 سال دچار فشار خون بالا هستند واین در حالیست که فقط کمتر از 40 درصد از این جمعیت نسبت به وجود این بیماری در خود آگاهی دارند و 60 درصد از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی با بیان اینکه با کنترل این بیماری خاموش می توان بر عوارض آن غلبه یافت، گفت: افزود: فشار خون بالا بیماری مزمنی است که با مصرف دارو قابل کنترل است ولی قابل علاج نیست.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید داروهای خود را به موقع و میزان تجویز شده از سوی پزشک خود مصرف کنند اگر چه آمار نشان می دهد تنها 50 درصد از افراد آگاه به فشار خون بالای خود از طریق دارو بیماری خود را کنترل کرده و 50 درصد مابقی افراد هیچ کنترلی بر بیماری شان ندارند که این مساله فاجعه آمیز است و در این بین ضرورت توجه هر چه بیشتر خانواده ها و مسوولان در امر پیشگیری هویدا می‌شود.

تنها 5 تا 10 درصد 

غلامی با اشاره به اینکه  براي 90 تا 95 درصد از بیماران پرفشارخون، عوارض خاصی وجود ندارد و تنها در 5 تا 10 درصد از مبتلايان مي توان عامل ايجاد بيماري را کشف کرد، گفت: خوشبختانه در اين گروه با شناسايي عامل ايجادکننده و از بين بردن آن مي توان فشار خون را کنترل کرد و بيمار بهبود خواهد يافت.

وی افزود: افزايش فشار خون باعث صدمات قلبي و عروقي مي شود يعني مي تواند احتمال سکته قلبي و سکته مغزي را افزايش دهد. از کار افتادگي کليه ها و صدمات شديد چشمي که در نهايت به کوري منجر مي شود از ديگر مشکلاتي است که به دنبال افزايش فشار خون ايجاد مي شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به شيوه هاي درمان اين بيماري اشاره کرد و گفت: پس از تشخيص ابتلا به فشار خون بالا در مراحل اوليه بيماري فرد با اصلاح سبک زندگي فشار خون بالا را می تواند کنترل کند. يعني مي توان با افزايش فعاليت هاي بدني و پياده روي، ترک استعمال سيگار و دخانيات، کاهش اضافه وزن و پرهيز از مصرف غذاهاي چرب و پرنمک و همچنين استفاده از سبزيجات و ميوه هاي تازه بيماري پرفشاري خون را در مراحل اوليه کنترل کرد. اما اگر بيماري به مراحلي رسيد که نياز به مصرف دارو بود بايد حتماً دارو را مطابق دستور پزشک استفاده کرد و هرگونه سهل انگاري در اين مورد مي تواند عواقب خطرناکي داشته باشد.
 
 
 
کد مطلب : ۱۵۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما