۰
رییس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

مبارزه با مالاریا در ایران آسان نیست

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۱۵۵۸
مبارزه با مالاریا در ایران آسان نیست
سالم خبر: رییس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری مالاریا با وجود آنکه در تعدادی از کشورهای منطقه ریشه کن شده است اما حذف آن در ایران آسان نیست و شرایط کشور در این زمینه یک استثناست.

احمد رییسی در گفت و گو با سالم خبر همچنین افزود: وسعت و تنوع آب و هوایی  و مشکلات فنی، مبارزه با بیماری مالاریا در ایران را پیچیده و سخت کرده است و همچنین به دلیل همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و تبادل جمعیتی با سایر کشورهای مالاریاخیز همچون هند، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی مبارزه برای حذف بیماری مالاریا در کشور بسیار سخت است.

وی به گزارش سازمان جهانی بهداشت در افغانستان طی یک سال گذشته در خصوص مالاریا اشاره کرد و اعلام کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در افغانستان حدود400 هزار بیمار مبتلا به مالاریا گزارش شده و پاکستان با حدود دو میلیون  بیمار مبتلا به بیماری طی سال گذشته پس از سودان بیشترین موارد مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس اداره کنترل مالاریا همچنین تاکید کرد: باید در نظر داشت که ما حدود 1000 کلیومتر مرز مشترک زمینی و دریایی با کشور پاکستان داریم و چهار استان ما از سمت شرق به طور کامل در در مرز مشترک با کشور افغانستان قرار گرفته اند، که نتیجه آن تردد سالیانه صدها هزار نفر از اتباع افاغنه و پاکستانی به داخل کشور است.

وی ادامه داد: درحال حاضر 90 درصد از موارد وارده مالاریای ایران از کشورهای شرقی افغانستان و پاکستان هستند و به دنبال آن بیشترین موارد مالاریا در کشور نیز از استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان گزارش می شود.

سهم کشور از مالاریا هر سال 100 بیمار

رییسی با بیان اینکه مالاریا به عنوان یک بیماری واگیردار قرن ها پیش در کشور شایع بوده و بوعلی سینا طبیب حاذق ایرانی نشانه های این بیماری را به خوبی  بیان کرده است، عنوان کرد:  این بیماری در حدود 60 سال قبل نخستین علت مرگ و میر در کشور بوده  و در اکثریت قریب به اتفاق مناطق کشور شیوع داشته است بطوریکه در زمانی که کشور حدود 15 میلیون جمعیت داشته است، یک سوم آن یعنی 5 میلیون نفر در سال مبتلا به مالاریا می شدند.

وی افزود: امروز با پیگیری ها و تلاش های دهه های گذشته در اکثر نقاط مردم عزیزمان دیگر نگران ابتلا به مالاریا نیستند . مالاریا از 5 میلیون بیمار سالیانه در 6 دهه قبل به کمتر از 100 بیمار در سال 1396 و تعداد مرگ ناشی از مالاریا در سال در این دوره زمانی ازدویست هزار مورد به صفر رسیده است. نجات جان این تعداد بیمار در سال به تنهایی کافی است ثابت کنیم راهی که رفته ایم و آنچه بدست آورده ایم ارزش آن تلاش ها را داشته و  اهمیت تلاش برای حذف مالاریا را یادآوری می کند.

وی بیان داشت: اگر توجه کنیم که مالاریا بیشتر اقشار محروم و مناطق کمتر توسعه یافته را هدف قرار می دهد ، ارزش این دستاورد ها دو صد چندان می شود. بیراه نرفته ایم اگر حذف مالاریا را جهاد در راه سلامت محرومان و اقشار آسیب پذیر جامعه بدانیم. تلاشی که موجب می شود چرخه عدم توسعه و مالاریا و فقر شکسته و یک مانع جدی توسعه  از میان برداشته شود.

سند موفقیت مبارزه با مالاریا رونمایی شد

رییس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از رونمایی سند موفقیت مبارزه با مالاریا در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: از آنجایی که حذف مالاریا در افق سال 1404 از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت طی ده سال اخیر است، در راستای نشان دادن موفقیت ارزشمند مزبور با مساعدت دفتر سازمان جهانی بهداشت و دفتر توسعه سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران به تهیه مستندی تحت عنوان سند موفقیت مبارزه با مالاریا در ایران مبادرت شده است.

وی افزود: رونمایی از این سند مهم همزمان با برگزاری روز جهانی مالاریا در یازدهم اردیبهشت ماه 1397 مصادف با اول می 2018 ، با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و نمایندگان سازمان های بین المللی از جمله آقای دکتر پدروآلنسو مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد..

داروهای ضد مالاریا رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد

رییسی با بیان اینکه بیماری مالاریا قابل درمان است، اظهارداشت: در حال حاضر داروهای ضدمالاریا در مراکز بهداشتی درمانی به شکل رایگان در اختیار بیماران قرار داده می شود و طی سال های اخیر موارد مقاوم به درمان سوش فالسیپاروم انگل و در مناطق مختلف جهان بروز کرده است، ولی خوشبختانه همه بیماران کشف شده در کشور به داروهای موجود در کشور پاسخ مناسب را نشان داده اند.

مالاریا توسط انگل بیماری ایجاد می شود

وی دلیل ایجاد مالاریا را انگل این بیماری دانست و گفت: نشانه های مختلفی در نوع خفیف و شدید این بیماری خطرناک تشخیص داده شده است که به تناسب برای درمان اقدام می شود.

بیماری مالاریا یکی از بیماری های کشنده ای است که با گزش حشرات سمی ایجاد و با توجه به شدت سمی بودن نشانه های آن تشخیص داده می شود . راههای درمان مالاریا در برخی شرایط نیاز به مراقبت های ساده تر اما در موارد خاص نیاز به بستری و مراقبت های ویژه را دارد.
زمانی که ذره تاثیر گذار ( پلاسمودیوم ) به وسیله پشه آنوفل وارد بدن شده تا قبل از ظاهر شدن اولین علائم بیماری به آن دوره کمون گفته می شود. دوره کمون بیماری مالاریا در اغلب موارد بین 7تا30 روز بوده.کوتاه ترین دوره کمونی در ” پلاسمودیم فالسی پاروم” و طولانی ترین دوره کمون در مالاریا” مالاریه” مشاهده می شود. داروهای ضد بیماری مالاریا برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن مالاریا، برای مسافرانی که به محل بومی مالاریا مسافرت کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد که مدت تاخیراندازی بین چند هفته تا چند ماه است.
 
 
کد مطلب : ۱۵۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما