۰

کمبود نقدینگی بیش از تحریم‌ها چرخه‌ی تامین داروی کشور را مختل کرده است

غلامرضا اخوان فرید، مدیر عامل شرکت داروسازی رها
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۵۱۰
کمبود نقدینگی بیش از تحریم‌ها چرخه‌ی تامین داروی کشور را مختل کرده است
 سالم خبر: در فهرست استفاده کنندگان از ارز 4200 تومانی برای واردات که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، نام دو شرکت دارویی وجود دارد که نام کالای آنها در فهرست واردات، بخار شور درج شده است. انتشار این خبر، مدیران عامل هر دو شرکت را به واکنش و پاسخ گویی به رییس کل بانک مرکزی و رییس صدا و سیما واداشت.

غلامرضا اخوان فرید، مدیر عامل شرکت داروسازی رها در گفت و گو با سالم خبر، در توضیح بیشتر این مساله گفت: در فهرستی که بانک مرکزی منتشر کرد، به اشتباه پمپ های اسپری بینی به بخار شور ترجمه شده بود.

وی افزود: شرکت ما و شرکت جابربن حیان دو شرکت تولیدکننده دارو هستند که هیچ داروی ساخته شده ای را وارد نمی کنند پس ارز استفاده شده، برای واردات وسایل و مواد بسته بندی فراورده هایی بوده است که در بیماری های تنفسی و اسپری های استنشاقی و بینی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین اشتباه بانک مرکزی در این مورد نباید به پای ما نوشته شود.

اخوان فرید توضیح داد: صنعت دارو سال گذشته بجز مواد اولیه که با ارز مبادله ای تهیه می نمود بقیه مایحتاج خود را که در داخل کشور قابل تأمین نبوده و بایستی از خارج وارد شود مانند بعضی وسایل بسته بندی ، ماشین آلات و قطعات یدکی  با ارز آزاد و یا ارز متقاضی که تقریباً معادل ارزآزاد بود ، تأمین می کرد. نرخ ارز آزاد و متقاضی در ابتدای سال حدود 3650 تومان و در پایان سال حدود 4700 تومان و بطور متوسط تقریباً 3720 تومان برای شرکت های داروسازی تمام شده است.

وی افزود: پس از آن و با شرایط جدید ارزی بوجود آمده ما تا مدتی خریدی در این رابطه نداشتیم تا اینکه اول اردیبهشت سال جاری، ارز 4200 تومانی برای تامین برخی موارد مورد نیاز در اختیار ما قرار داده شد. یعنی همین الان ما مواد جانبی برای تولید خود را نسبت به مهر ماه سال گذشته حدود بیست درصد گرانتر خریداری می کنیم. با این حال امسال این امکان بر اساس قول های داده شده مهیا خواهد شد که برای واردات ماشین آلات، مواد کمکی، مواد بسته بندی و قطعات یدکی از همان ارز 4200 تومانی بهره بگیریم. 

اخوان فرید، درباره وضعیت صنعت دارو در شرایط فعلی گفت: شرکت های دارویی در زمان تحریم های چند سال پیش که حتی منابع ارزی دولت بدتر از امروز بود توانستند نیاز بازار را تامین کنند. اما آنچه که امروز بیش و پیش از تحریم ها، تامین کنندگان دارو را آزار می دهد کمبود نقدینگی آنها است که کل چرخه تامین داروی کشور را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: ماه هاست که قرار است در ازای مطالبات شرکت ها اوراق در اختیار آنها قرار بگیرد ولی تا به امروز صرفاً بخشی از آن  تحقق صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت داروسازی رها درباره وضعیتی که شرکت های تولید دارو در اثر کمبود نقدینگی با آن مواجه هستند گفت: تحریم ها ارتباط ما را با بانک های جهان حتی در چین و کره مختل کرده و باعث شده تا خریدهای ما با تاخیر انجام شود. ضمن آنکه تا سامانه نیما و اولویت بندی کالاهای وارداتی در گروه های سه گانه جا بیافتند و ایرادات آنها رفع شوند مدتی طول می کشد و در این مدت نمی توانیم خریدهای خارجی خود را انجام دهیم. 

وی افزود: در حال حاضر برخی اقلام مورد نیاز ما در ذیل کالاهای اولویت نخست قرار نگرفته اند و باید از طریق سامانه نیما اقدام به خرید کنیم که در این سامانه هم ارز به اندازه کافی وجود ندارد. برای مثال ما پس از یک ماه و نیم انتظار، هنوز ارز مورد نیاز خود را دریافت نکرده ایم.
اخوان فرید تاکید کرد: بر اساس قول های بانک مرکزی قرار است اصلاحاتی انجام شود و همه نیازهای دارویی به کالاهای گروه یک منتقل شوند، اما تا به حال این کار انجام نشده است.

این تولیدکننده دارو توضیح داد: برای مثال برای تولید دارویی که به چندین ماده اولیه اصلی  و جانبی نیاز دارد، ارز مورد نیاز برای تهیه ماده اصلی تامین شده اما برای ماده های جانبی این اتفاق نیفتاده است. حتی در برخی موارد به دلیل اینکه بانک مرکزی به خوبی توجیه نشده، ارز مورد نیاز برای تهیه ماده اولیه اصلی هم اختصاص داده نمی شود و اگر این روند سریع تر اصلاح نشود کمبودهای دارویی در بازار رو به افزایش خواهند داشت ، اینجانب بدلیل اینکه یکی از اعضاء هیئت مدیره سندیکا صاحبان داروهای انسانی هستم مرتباً نامه هائی از شرکت های داروسازی دریافت و مطلع هستم بسیاری از شرکتهای داروسازی شکایت و گله مند هستند که ارز مواد اولیه آنها از سوی بانک مرکزی اختصاص داده نشده و باید ارز مورد نیاز خود را به طریق گروه 2(نیما) و گروه 3 (که فعلاً تخصیص ارز به آن مشخص نیست ) تأمین کنند.

اخوان فرید گفت: خط تولید اسپری های بینی شرکت ما در حال حاضر به علت اختلال در نقل و انتقالات بانکی متوقف شده است، همچنین شربتی به نام لاکتولوز که یک داروی ملین است در بازار با کمبود مواجه است و شرکت های داروسازی با توجه به کمبود نقدینگی و قیمت‌گذاری غیرمنطقی نمی توانند آن را تولید کنند. ضمن آنکه ماده اولیه تولید این دارو در ذیل کالاهای با الویت سه قرار گرفته و با توجه به قیمت گذاری داروی نهایی، عملا تولید آن مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: همین مساله منجر به این شد که این دارو در فهرست واردات داروهای فوریتی قرار داده شود که به مراتب هزینه و ارزبری بیشتری برای دولت خواهد داشت. ما همه این موارد را هم به صورت مکتوب و هم به صورت شفاهی به اطلاع مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو رسانده ایم و امیدواریم هر چه سریع تر این آشفتگی ها رفع شود.  
 
 
کد مطلب : ۱۵۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما