۰
یک فوق تخصص نفرولوژی کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

بیماری فشار خون بالا درکودکان رو به افزایش است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۱۵۰۷
بیماری فشار خون بالا درکودکان رو به افزایش است
سالم خبر: یک فوق تخصص نفرولوژی کودکان اعلام کرد: با افزایش شیوع چاقی در کودکان، کم تحرکی و تمایل زیاد آنها به غذاهای آماده و فست فود که حاوی مقادیر زیادی نمک است، فشارخون بالا در کودکان رو به افزایش است .

نعمت الله عطایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: میزان فشارخون در همه کودکان بالای سه سال باید اندازه گیری شود چون اغلب بدون علامت است و این معاینات را در مهد کودک و مدارس میتوان متداول کرد.

وی همچنین گفت: ابتلا به افزایش فشار خون در کودکان زمینه ساز بروز بیماری مزمن کلیوی بوده و تهدید کننده سلامت کودکان و نوجوانان است. فشار خون بالا به عنوان یک بیماری خطرناک در صورتی که تشخیص یا کنترل نشود، به بیماری های قلبی و کلیوی، مغزی و نابینایی منتهی می شود.

وی با بیان این که پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: بیماری کلیه کودکان با بزرگسالان متفاوت و ضروری است که در دوران کودکی درمان شود تا سلامتی کلیه ها برای یک عمر زندگی تضمین شود.

این نفرولوژیست ادامه داد: برای تشخیص بیماری کلیوی در کودکان اولین اقدام آزمایش ادرار از نظر آلبومین یا خون در ادرار است که آزمایش خون برای محاسبه سرعت پاک شدن خون توسط کلیه ها باید صورت می گیرد. همچنین بررسی های سونوگرافی و تصویر برداری، بررسی تعداد، شکل و اندازه کلیه ها برای تشخیص بیماری های کلیوی در کودکان ضروری است و در صورت تشخیص وجود مشکل کلیوی، خانواده ها باید با فوق تخصص نفرولوژی مشورت کرده و توصیه های آنان را جدی گرفته و نسبت به درمان هر چه زودتر اقدام کنند.

عفونت های اداری در کودکان به بیماری کلیوی منجر می شود

عطایی به عفونت ادراری در کودکان نیز اشاره کرد و گفت: عفونت ادراری از شایع ترین عفونت ها در کودکان است که در دختران بیش از پسران مشاهده می شود و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، مشکلات کلیوی به همراه خواهد داشت.
وی همچنین افزود: سوزش و تکرر در دفع ادرار، کدر بودن رنگ ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری، تب بالا، دل درد، استفراغ و بی حالی و وزن گیری نامناسب از مهمترین علائم این بیماری است.

شیوع بیماری مزمن کلیه در کودکان و نوجوانان در ایران کمتر از کشورهای اروپایی است

وی شیوع بیماری مزمن کلیه در کودکان و نوجوانان در ایران را بطور نسبی کمتر از موارد گزارش شده در کشورهای اروپایی و سایر مطالعات مشابه دانست و گفت: شیوع این بیماری در کودکان مورد مطالعه از سال 1370 تا 1388 ابتدا از سیر صعودی و در سال های پایانی مطالعه از یک سیر نزولی برخوردار بود ودر این مطالعه مشخص شده است  ضمن آنکه انجام پیوند کلیه در 318 بیمار طی این سال ها انجام مشاهده و مرگ و میر در 138 بیمار گزارش شده است.

این نفرولوژیست با بیان اینکه بیماری مزمن کلیه از علل مرگ و ناخوشی کودکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است، بیان داشت:  طبق سرشماری سال 1390 ایران با جمعیت 75 میلیونی، آمار و اطلاعات جامعی درباره تعداد بیماران مبتلا به این بیماری در کودکان زیر 18 سال به ثبت نرسیده است و ما هیچ گونه اطلاعات دقیقی از موردان کلیه کودکان زیر 18 سال را شامل می شود که اطلاعات جامعی در سطح ملی در رابطه با شیوع بیماری مزمن کلیه در جمعیت اطفال به ثبت نرسیده است.

عطایی با اشاره به آغاز مطالعه در این زمینه ، ادامه داد: در فاز اول بررسی طی سال 70 تا 88 تعداد و وضعیت کودکان مبتلا به بیماری مزمن کلیه در کلینیک های نفرولوژی، بیمارستان های کودکان دارای نفرولوژی در تهران و مراکز سایراستان ها ارجاع و با همکاری جمع کثیری از استادان نفرولوژیست در طب کودکان و شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مورد بررسی قر ار گرفت. در این مطالعه 1247 کودک مبتلا به بیماری مزمن کلیه شامل 662 پسر و 585 دختر در محدوده سنی 3 ماه تا 18 سال با میانگین سنی 4/72 مورد بررسی قرار گرفتند.

وی این میانگین بیماران مزمن کلیه را در گروه همو دیالیز 3/18 سال و گروه پیوند کلیه 3/4 سال دانست و بیان داشت: عوارض مهم و نگران کننده بیماری مزمن کلیه شامل آنمی، بیماری استخوانی، نارسایی رشد و فشارخون بالا است که زندگی کودکان را به مخاطره انداخته و موجب افزایش ناخوشی و مرگ و میر می‌شود.

عطایی بیان داشت: فعالیت های بدنی منظم، اندازه گیری و کنترل مرتب قند خون به خصوص در بیماران دیابتی، اندازه گیری مرتب فشار خون، تغذیه سالم، نوشیدن کافی و مناسب مایعات (8 لیوان)، اجتناب از مصرف خودسرانه داروها (حتی داروهای گیاهی) و اجتناب از افزایش وزن، هشت قانون مهم برای سلامت کلیه ها به شمار می رود.
 
 
کد مطلب : ۱۵۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما