۰

پیشرفت آلزایمر در کشور رو به سالمند ما جدی است

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۲۵۹
پیشرفت آلزایمر در کشور رو به سالمند ما جدی است
سالم خبر: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران اعلام کرد: برخی بیماری ها ایجاد فراموشی می کنند که این مساله می تواند موقتی باشد و درمان شود اما از انواع فراموشی هم برخی از آنان درمان نمی شوند و منجر به بیماری آلزایمر می شوند بطوریکه در جهان 60 نوع از فراموشی ها را بیماری آلزایمر تشکیل می دهد.

معصومه صالحی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: در عصر حاضر عامل اصلی بیماری آلزایمر و درمان آن هنوز ناشناخته است و تنها درمان های پیشگیری کننده و کنترل کننده که پیشرفت بیماری را کند می کند، در دسترس هستند.

وی گفت: این بیماری با افزایش سن بروز می کند و عواملی همچون مسایل محیط زیستی و استرس های روانی شدید هم در بروز آن موثر باشند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه برخی بیماری ها ایجاد فراموشی می کنند اگرچه موقتی است و درمان می شود افزود: بخش عمده ای از فراموشی های غیر قابل درمان مربوط به بیماری آلزایمر است و در صورت تشخیص زودهنگام به ازای هر یک سال ، پنج سال معلولیت ناشی از این بیماری را به تعویق انداخت این بیماری درمان قطعی ندارد.

آمار500 هزار نفری بیماران مبتلا به آلزایمر در ایران

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان
در ایران وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت در ایران، در سه دهه آینده 25 درصد جامعه را افراد سالمند تشکیل می دهند که به دنبال آن بیماری آلزایمر هم افزایش می‌یابد. براساس آمارهای جهانی  پیش بینی می شود بیش از 500 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند.

صالحی در ادامه تصریح کرد: در آینده به دلیل رشد سریع سالمندی و کمبود زاد و ولد با کمبود مراقب سالمند مواجه خواهیم بود به طوری که پیش بینی می شود جمعیت سالمندی ایران تا 2030 از 6/5 درصد به 18 درصد افزایش یابد.
 
مراکز نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر باید ویژه باشد

وی با اشاره به اینکه مراکز نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر باید ویژه باشد، گفت: این بیماران در صورتی که در کنار افراد عادی قرار بگیرند مشکلاتی ایجاد می شود چون در برخی مواقع ممکن است بیماران دچار توهم شوند و از سوی افراد سالم مورد ضرب و شتم قرار بگیرند.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران افزود: تغییر محل زندگی برای بیماران مبتلا به آلزایمر سخت است چون هنگام عصر که هوا روبه تاریکی می رود دچار توهم می شوند و گاهی به دنبال خانه قدیمی خود هستند.

فعال کردن مغز راه پیشگیری از آلزایمر

صالحی با بیان اینکه هیچ گاه پیشگیری از بیماری آلزایمر
دیر نیست، گفت: مردم می‌‌توانند در هر سنی برنامه هایی داشته باشند که با آن مغز خود را فعال نگهدارند تا بتوانند از آلزایمر پیشگیری کنند همچنین تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی که شامل  سبزیجات بیشتر، گوشت سفید و حذف شکر می‌شود می‌توانند در به تعویق انداختن این بیماری موثر باشند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران درباره فعالیت ها و اهداف انجمن گفت: این انجمن از سال 80 پس از اخذ مجوزهای لازم به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلزایمر و مراقبت کنندگان این افراد تاسیس شد. در حال حاضر انجمن با برگزاری
کلاس‌های آموزشی برای این افراد برنامه های تفریحی و آموزشی با استفاده از اساتید مجرب و استفاده از ظرفیت سرای محلات در نقاط مختلف شهر تهران، سعی در بهبود شرایط زندگی این بیماران و پیشگیری از گسترش آلزایمر در جامعه دارد.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر به عنوان یکی از اهداف اصلی انجمن است، پایش سلامت جسمی و روحی سالمندان به صورت مستمر از سوی انجمن انجام می شود. البته وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و مجلس نسبت به بیماران مبتلا به آلزایمر تاکنون توجه ویژه ای داشته ند.
 
 
 
کد مطلب : ۱۲۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما